20181026

Η Επανάσταση του Πολέμου

Αποδίδουμε την προέλευση του σύγχρονου πολιτισμού σε αυτό που ονομάζουμε Αγροτική Επανάσταση, στην ανάπτυξη δηλαδή της γεωργίας και της κτηνοτροφίας. Αυτές οι διαδικασίες εκκινήθηκαν πριν από 12.000-11.000 χρόνια σε μία μεγάλη περιοχή από την Μεσοποταμία μέχρι το Λεβάντε και εξαπλώθηκαν με αργούς ρυθμούς προς όλες τις κατευθύνσεις. Σε μεταγενέστερους χρόνους ανεξάρτητες αφετηρίες εξάπλωσης δημιουργήθηκαν στην Κίνα, την Νέα Γουινέα, την Βόρεια, την Κεντρική και την Νότια Αμερική.
Είναι όμως στ' αλήθεια η καλλιέργεια της γης και η κτηνοτροφία τα θεμέλια του σύγχρονου πολιτισμού;
Αυτό ίσως αποτελεί το μεγαλύτερο από όσα ψέματα διδάσκουμε τους εαυτούς μας.

Μέχρι πριν 4.500 χρόνια, ένα ολότελα διακριτό είδος πολιτισμού κορυφωνόταν στην Ανατολική Μεσόγειο, την Μέση Ανατολή και ως την Κασπία, εξυψώνοντας τις εξισωτικές-συνεργατικές παραδόσεις της ανθρωπότητας σε δυσθεώρητα, για την δική μας αντίληψη, επίπεδα.
Τεκμήρια αυτού του πολιτισμού αποτελούν οι ανοχύρωτες εγκαταστάσεις σε εκτεθημένες τοποθεσίες, η κοινοκτημοσύνη των κοπαδιών και των καλλιεργιών, η απουσία κεντρικής διοίκησης, η ανταλλαγή αγαθών σε αποστάσεις εκατοντάδων χιλιομέτρων, τα σπουδαία καλλιτεχνικά-τελετουργικά δημιουργήματα και οι εικονογραφήσεις που αναπαριστούν πληθώρα δραστηριοτήτων αλλά ποτέ πολεμικών σκηνών. Θα μπορούσαμε να τον ονομάζουμε Πολιτισμό του Προμηθέα, καθώς η τεχνολογική ανάπτυξη σε συνδυασμό με τον διαμοιρασμό της γνώσης και των επιτευγμάτων μεταξύ των κοινοτήτων ήταν συνεχής και εξαπλούμενη.
[https://proxeiro-tetradio.blogspot.com/2015/11/blog-post.html
https://archatlas.org/ObsidianRoutes/ObsidianRoutes.php
https://helios-eie.ekt.gr/EIE/bitstream/10442/8464/1/A01.053.0.01.pdf]

Θεωρούμε τους εαυτούς μας κληρονόμους των γνώσεων που διαμοίρασε ο μυθικός Προμηθέας σε εκείνους τους ανθρώπους και επάξιους συνεχιστές εκείνου του πολιτισμού. Μάλιστα κομπάζουμε καθώς πιστεύουμε πως ολοένα εξυψώνουμε τον ανθρώπινο πολιτισμό σε επίπεδα που κανείς μέχρι τώρα δεν θα μπορούσε να προβλέψει.
Παραβλέπουμε όμως μία κρίσιμη λεπτομέρεια: ο μυθικός Προμηθέας, κατ' αρχήν, συμβολίζει την συλλογικά διαμορφούμενη γνώση η οποία επιπλέον διαμοιράζεται απεριόριστα και, κατά δεύτερον, κάποια δεδομένη στιγμή μία νεοσύστατη αρχή διέταξε την Βία και το Κράτος να τον κρατάν αλυσσοδεμένο [Αισχύλου, Προμηθέας Δεσμώτης]. Αν και έχει πολύ μικρή σημασία ένα ανύπαρκτο πρόσωπο να βρίσκεται αλυσσοδεμένο στα βουνά του Καυκάσου, έχει πολύ μεγάλη σημασία το γεγονός πως όσα ο Προμηθέας συμβολίζει, όπως τα συλλογικά επιτεύγματα και ο απεριόριστος διαμοιρασμός της γνώσης, βρίσκονται περιορισμένα, και στην αποκλειστική χρήση όσων ανθρώπων δεν διστάζουν να ζουν ως κοινοί εκβιαστές και ωμοί καταπιεστές.

"Δεν πρέπει όμως καθόλου να μεταδίδουμε γνώσεις πολεμικής τέχνης και μελέτης σ’ αυτούς που θέλουμε να κάνουμε εργάτες και φορολογούμενους για μας, αλλά πρέπει να έχουμε υπεροχή σ’ αυτές τις ασκήσεις ξέροντας ότι αυτά οι θεοί τα φανέρωσαν στους ανθρώπους ως όργανα ελευθερίας και ευτυχίας. Και όπως ακριβώς έχουμε πάρει από εκείνους τα όπλα τους, έτσι κι εμείς δεν πρέπει ποτέ να μείνουμε χωρίς όπλα ξέροντας καλά ότι όσοι κάθε φορά βρίσκονται πάρα πολύ κοντά στα όπλα, εκείνοι είναι που τα έχουν δικά τους, όταν θέλουν να τα χρησιμοποιήσουν." Ξενοφώντα, Κύρου Παιδεία, Βιβλίο Ζ', Ομιλία προς Ομότιμους, απόσπασμα.

Το κρίσιμο χαρακτηριστικό του πολιτισμού μας, αυτό που τον κάνει διακριτό από οποιονδήποτε άλλο, είναι η ύπαρξη του καταναγκασμού που προήλθε από την στυγνή επιβολή της πολεμικής βίας πριν από περίπου 5.000 χρόνια. Η υποδούλωση, η μετατροπή ολόκληρων κοινωνιών σε παραγωγικά ανθρώπινα κοπάδια άλλων κοινωνιών, είναι η επινόηση που διαμόρφωσε και διαμορφώνει το κοινωνικό περιβάλλον μας. Δεν υπάρχει κανένα ανθρωπολογικό εύρημα το οποίο να τεκμηριώνει την ανάπτυξη του καταναγκασμού, της διαταγής, της εντολής, της υπακοής ή όπως θέλει ο καθένας να το πει, μέσα στο πλαίσιο μιας κοινότητας ή κοινωνίας. Ο καταναγκασμός στράφηκε καταρχήν προς τις υπόδουλες κοινωνίες, καθώς όμως κατέστησε την αναγκαιότητα του πολέμου συνεχή, κατέστησε μαζί ως συνεχή και την πολεμική αρχηγία διασπώντας έτσι τις εξισωτικές παραδόσεις καί στο εσωτερικό των κυρίαρχων κοινωνιών [Πιερ Κλαστρ, Η κοινωνία ενάντια στο Κράτος, αναφορά στον πρόσκαιρο χαρακτήρα της πολεμικής αρχηγίας από παραδείγματα εξισωτικών φυλών της Αμερικής].

"Οι Ιρόκοι γελούν όταν τους μιλάς για υποταγή σε βασιλιάδες, καθώς αδυνατούν να συνδυάσουν την ιδέα της υποταγής με την αξιοπρέπεια του ανθρώπου. Κάθε πρόσωπο θεωρεί τον εαυτό του αυτοκυρίαρχο και καθώς πιστεύει πως αντλεί την ελευθερία του από το Μεγάλο Πνεύμα και μόνο, δεν μπορεί να αποδεχτεί την αναγνώριση οποιασδήποτε άλλης δύναμης." Τζον Λογκ, Τα ταξίδια ενός μεταφραστή ινδιάνικων και εμπόρου, 1768-1788.

Διδασκόμαστε την "φυσικότητα" του πολέμου, της εξουσίας, της ιεραρχίας και του καταναγκασμού. Θα πρέπει όμως επιτέλους να ομολογήσουμε πως η Επανάσταση του Πολέμου που εισέβαλε στην ανθρώπινη πραγματικότητα πριν 5.000 χρόνια, διέκοψε μια σπουδαία διαδρομή που διέγραφαν μέχρι εκείνη την στιγμή οι άνθρωποι, οργανωμένοι σε μεγάλα δίκτυα ειρηνικών, εξισωτικών και συνεργατικών κοινοτήτων. Είναι καιρός να αναγνωρίσουμε πως είναι η Επανάσταση του Πολέμου που εγκλώβισε την ανθρωπότητα στην αυτοκαταστροφική μανία του ανταγωνισμού και της μεγέθυνσης, επιβάλλοντας εξουσίες εξορισμού επιβλαβής και διδάσκοντας κάθε άνθρωπο χωριστά πως η επιβίωσή του απαιτεί την καταστροφή άλλων ανθρώπων. Η Επανάσταση του Πολέμου ακύρωσε την κοινωνική οργάνωση που έχει ως επίκεντρο τον σεβασμό και την συνεργασία, επιβάλλοντας ως αναγκαιότητα στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων τον εκβιασμό, μέσα από την ιεραρχική μεταβίβαση εντολών ανάλογα με την χρηματική ισχύ του καθενός.

"Φίλοι και σύμμαχοι, χρωστούμε πολύ μεγάλη ευγνωμοσύνη στους θεούς, επειδή μας έδωσαν την δυνατότητα να πετύχουμε αυτά για τα οποία πιστεύαμε ότι είμαστε άξιοι. Διότι τώρα έχουμε πολλή και εύφορη γη και ανθρώπους που καλλιεργώντας την θα μας συντηρήσουν. Έχουμε ακόμη και σπίτια και τα αναγκαία εφόδια μέσα σ’ αυτά. Και κανείς βέβαια από σας κατέχοντας αυτά ας μην πιστέψει ότι έχει ξένα πράγματα. Διότι υπάρχει παντοτινός νόμος ανάμεσα σ’ όλους τους ανθρώπους, δηλαδή, όταν κυριευτεί η πόλη αυτών που πολεμούν, να ανήκουν σ’ εκείνους που την κυρίευσαν και η ζωή και τα υλικά αγαθά όσων βρίσκονται μέσα σ’ αυτή την πόλη. Λοιπόν, δεν θα έχετε με αδικία ό,τι έχετε, αλλά από φιλανθρωπία δεν θα τους στερήσετε, αν τους αφήσετε να έχουν κάτι." Ξενοφώντα, Κύρου Παιδεία, Βιβλίο Ζ', Ομιλία προς Ομότιμους, απόσπασμα.


Σχετικά κείμενα:
Το μύθευμα της μίας και ενιαίας κοινωνίας
Κοινωνία, κράτος, ιεραρχία
Πόλεμος και Καταναγκασμός
Η έννοια της εξέλιξης στις κυριαρχικές κοινωνίες ή αλλιώς, ο ιμπεριαλισμός είναι το ανώτατο στάδιο του καπιταλισμού;
Σημειώσεις για την θέση των γυναικών στα Ομηρικά κείμενα

20181015

Κρατικές Υπηρεσίες / Βρετανία

Και αν μπορούν να διεισδύσουν γιατί να μην μπορούν να καθοδηγήσουν;

https://tvxs.gr/news/kosmos/pos-astynomikoi-kataskopeyan-tis-bretanikes-aristeres-omades-edo-kai-dekaeties

20181010

Ομήρου, Ιλιάδα Β’ 211-277. Συνέλευση Αχαιών και επεισόδιο Οδυσσέα-Θερσίτη

Λέει ο Οδυσσέας προς Αχαιό πολεμιστή που τρέχει προς τα καράβια για να επιστρέψει στην πατρίδα:
“Κάτσε, παλαβιάρη, φρόνιμα και άκουγε τους ανωτέρους σου. Είσαι ανίκανος για πόλεμο εσύ και άνανδρος, δεν λογαριάζεσαι ούτε για πόλεμο ούτε για συνέλευση. … Ένας είναι ο αρχηγός, ένας ο βασιλιάς που έχει το θεϊκό δικαίωμα να κυβερνά τους άλλους.”

 ...

Λέει ο Θερσίτης:
"Γιε του Ατρέα, πάλι κακιωμένος είσαι; Τι σου λείπει πια; Γεμάτες χαλκό είναι οι σκηνές σου και μέσα σ’ αυτές σε περιμένουν πολλές πανέμορφες γυναίκες που εμείς οι Αχαιοί σε σένα πρώτο-πρώτο παραδίνουμε, όποτε κυριεύουμε μια πόλη. Έχεις ανάγκη κι από άλλο χρυσάφι που κάποιος από τους Τρώες θα σου φέρει ως λύτρα για το γιο του που θα τον έχω αιχμαλωτίσει εγώ ή άλλος Αχαιός; Ή μήπως θέλεις κανένα δροσερό κορίτσι για να σμίγεις γλυκά μαζί του και να το’ χεις χωριστά από τους άλλους, μόνο για τον εαυτό σου; Δεν ταιριάζει σε σένα που είσαι άρχοντας να τυραννάς τους Αχαιούς. Κακομοίρηδες, τρομάρα σας, γυναίκες κι όχι άνδρες Αχαιοί! Πάμε να γυρίσουμε στην πατρίδα με τα πλοία μας κι ας τον αφήσουμε τούτον εδώ στην Τροία να χαίρεται τα τιμητικά του δώρα. Έτσι για να καταλάβει αν εμείς τον βοηθήσαμε ή δεν τον βοηθήσαμε σε τίποτα."

Για να απαντήσει ο Οδυσσέας:
"Κάθεσαι τώρα εσύ και βρίζεις και κακολογείς τον αρχιστράτηγο Αγαμέμνονα, γιατί οι γενναίοι μας πολεμιστές του δίνουν πολλά δώρα. Λοιπόν μια φορά θα στο πω και βάλε το καλά στο μυαλό σου: αν σε πετύχω να λες πάλι, όπως τώρα, τέτοιες αηδίες, να μη με λένε Οδυσσέα, αν δεν σε βουτήξω από τα ρουχαλάκια σου και δεν στα βγάλω όλα ένα-ένα, ακόμα κι όσα κρύβουν τα αχαμνά σου, και δεν σε ξαποστείλω στα καράβια κλαμένο και δαρμένο αλύπητα."

Για να δούμε όμως και την εικόνα του Θερσίτη, όπως την αποδίδει το ομηρικό κείμενο:
"Μόνο ο αμετροεπής Θερσίτης είχε στήσει καυγά που ως γνωστό φύλαγε μέσα στο μυαλό του πολλά λόγια και πρόστυχα για να λογοφέρνει ανόητα και χυδαία με τους βασιλιάδες, λόγια που νόμιζε πως θα έφερναν το γέλιο στους Αχαιούς. Ήταν ο πιο άσχημος άνδρας που είχε έρθει στο Ίλιο, αλλήθωρος και κουτσός, με ώμους γερτούς μπασμένους στο στήθος του, με κεφάλι που μάκραινε προς τα πάνω και με λίγο μαδημένο χνούδι στην κορφή του. Ο Αχιλλέας κι ο Οδυσσέας δεν τον χώνευαν καθόλου, γιατί τσακωνόταν μαζί τους. Τώρα λοιπόν πάλι με αγριοφωνάρες κατηγορούσε τον Αγαμέμνονα. Οι Αχαιοί βέβαια έβραζαν από θυμό και οργή εναντίον του. Αλλά αυτός με δυνατή φωνή για να τον ακούσουν όλοι, έκανε επίθεση στον Αγαμέμνονα."


Στοιχεία για τον Θερσίτη στην Ιλιάδα του Ομήρου:
http://ketivasilakou.blogspot.gr/2011/03/blog-post.html
http://afterschoolbar.blogspot.gr/2010/11/blog-post_28.html

Victoria Marinova / δημοσιογράφος

20181009

politics

fuck fashion
let's talk about politics
let's talk about bombs
falling on people's heads
let's talk about people
people leaving their homes
let's talk about theft
theft of my work
your work
theft of my dreams
your dreams
theft of my offerings
your offerings
fuck fashion
fuck fashion
let's talk about future

20181005

Κοινωνία, κράτος, ιεραρχία

https://www.rt.com/news/440806-paris-demonstration-clashes-police/

Η έννοια της "κοινωνίας" λειτουργεί για κάποιους ως ένα ευεργετικό και ανέλπιστα πετυχημένο ψέμα, ενώ για τους περισσότερους ως μία αποχαυνωτική παραίσθηση.

Κανένα κράτος (πόλη, αυτοκρατορία, έθνος) δεν προήλθε από την συγκρότηση μίας κοινωνίας, αλλά και ούτε υπάρχει κανένα παράδειγμα όπου ένα κράτος μετασχηματίστηκε σε μία ενιαία κοινωνία.
Όλα τα γνωστά σε εμάς κράτη έχουν ως θεμέλιο την μέθοδο της επιβολής μιας κοινωνίας πάνω σε άλλες, ενώ η βία ή η απειλή βίας των ισχυρότερων κοινωνιών πάνω στις ασθενέστερες αποτελεί τον πρωταρχικό μηχανισμό με τον οποίο κάθε κράτος συγκροτείται και συντηρείται.

Η ιστορία όλων των κρατών ξεκινά την στιγμή που μια κοινωνία με την πολεμική βία υποδούλωσε μια άλλη κοινωνία μετατρέποντας τα μέλη της σε παραγωγικό κοπάδι διαμορφώνοντας το δίπολο εξουσιαστή και εξουσιαζόμενου.[1] Μετά από περίπου πέντε χιλιάδες χρόνια τα κοινωνικά δίπολα που συνθέτουν τα σύγχρονα κράτη κρύβονται πίσω από περίπλοκες μορφές διαστρωματώσεων και ιεραρχήσεων. Μέσα από αυτές τις διαστρωματώσεις και ιεραρχήσεις οι κυρίαρχες κοινωνίες καταφέρνουν να σκεπάζουν επιμελώς τα μόνα θεμέλια κάθε κράτους που δεν είναι άλλα από την Βία και τον Καταναγκασμό. [2]

Οι κυρίαρχες κοινωνίες με συστηματικές διδασκαλίες χιλιάδων χρόνων,[3] καταφέρνουν να πείθουν τους υποτελείς τους πως, κάθε κράτος αποτελείται από μία ενιαία κοινωνία αποτελούμενη με την σειρά της από "τάξεις" οι οποίες έχουν την προέλευσή τους σε φυσικούς, ακόμα και θεϊκούς νόμους, και σε κάθε περίπτωση αδιαμφισβήτητους.[4]
Για να αποκρύπτουν πως τα θεμέλια της οργάνωσης κάθε κράτους ήταν και παραμένουν η Βία και ο Καταναγκασμός και καθώς οι φυλετικές διαφορές έχουν εξοστρακιστεί από τον δημόσιο λόγο, οι κυρίαρχες κοινωνίες συνεχώς εφευρίσκουν ή αναδεικνύουν χρήσιμες για τις επιδιώξεις τους διδασκαλίες. Η ωμότητα της κατοχής των όπλων που περιγράφει ο Ξενοφώντας, με την πάροδο του χρόνου υποκαταστάθηκε από την φυλετική υπεροχή και πιο πρόσφατα από την πολιτισμική υπεροχή.
Δηλαδή, ενώ στην αρχαιότητα η πολεμική "αρετή" ήταν αρκετή δικαιολογία για κάθε αδικία και βαναυσότητα, με την πάροδο του χρόνου αυτή η δικαιολογία υποκαταστάθηκε από διδασκαλίες που παρουσιάζουν τους υποτελείς ως κατώτερους φυλετικά και, πιο πρόσφατα, κατώτερους πολιτισμικά.

Η πιο σύγχρονη διδασκαλία που γίνεται αποδεκτή από κυρίαρχους και υποτελείς, διδάσκει πως η "κοινωνία" χωρίζεται σε ανθρώπους που με την προσπάθεια και την αξία τους πετυχαίνουν, και σε ανθρώπους που λόγω της αδυναμίας και της οκνηρίας τους αποτυγχάνουν. Καθώς ο καθένας εξίσου, όπως λέει αυτή η διδασκαλία, μπορεί ανάλογα με τις επιδόσεις του να ενταχθεί είτε στους επιτυχημένους είτε στους αποτυχημένους, αυτό καθιστά την "κοινωνία" δίκαιη. Αυτή η επιτυχία ή αποτυχία καθορίζει εν τέλει ποιός εξουσιάζει και ποιός εξουσιάζεται.
Ανεξαρτήτως ποιά είναι η διδασκαλία που αιτιολογεί την ύπαρξη του καταναγκασμού σε κάθε εποχή, οι πολεμικές κοινωνίες, από τον Σαργκόν[5] μέχρι σήμερα, καθοδηγούν την ανθρωπότητα, εγκλωβισμένες από τον ανταγωνισμό που οι ίδιες δημιουργούν, μέσα στον φαύλο κύκλο της καταστροφής και της μεγέθυνσης.


Σημειώσεις

[1]
Ξενοφώντα, Κύρου Παιδεία, βιβλίο Ζ’, Λόγος του Κύρου στους «ομότιμους» / απόσπασμα
"Φίλοι και σύμμαχοι, χρωστούμε πολύ μεγάλη ευγνωμοσύνη στους θεούς, επειδή μας έδωσαν την δυνατότητα να πετύχουμε αυτά για τα οποία πιστεύαμε ότι είμαστε άξιοι. Διότι τώρα έχουμε πολλή και εύφορη γη και ανθρώπους που καλλιεργώντας την θα μας συντηρήσουν. Έχουμε ακόμη και σπίτια και τα αναγκαία εφόδια μέσα σ’ αυτά. Και κανείς βέβαια από σας κατέχοντας αυτά ας μην πιστέψει ότι έχει ξένα πράγματα. Διότι υπάρχει παντοτινός νόμος ανάμεσα σ’ όλους τους ανθρώπους, δηλαδή, όταν κυριευτεί η πόλη αυτών που πολεμούν, να ανήκουν σ’ εκείνους που την κυρίευσαν και η ζωή και τα υλικά αγαθά όσων βρίσκονται μέσα σ’ αυτή την πόλη. Λοιπόν δεν θα έχετε με αδικία ό,τι έχετε, αλλά από φιλανθρωπία δεν θα τους στερήσετε, αν τους αφήσετε να έχουν κάτι."
 ............
"Δεν πρέπει όμως καθόλου να μεταδίδουμε γνώσεις πολεμικής τέχνης και μελέτης σ’ αυτούς που θέλουμε να κάνουμε εργάτες και φορολογούμενους για μας, αλλά πρέπει να έχουμε υπεροχή σ’ αυτές τις ασκήσεις ξέροντας ότι αυτά οι θεοί τα φανέρωσαν στους ανθρώπους ως όργανα ελευθερίας και ευτυχίας. Και όπως ακριβώς έχουμε πάρει από εκείνους τα όπλα τους,  έτσι κι εμείς δεν πρέπει ποτέ να μείνουμε χωρίς όπλα  ξέροντας καλά ότι όσοι κάθε φορά βρίσκονται πάρα πολύ κοντά στα όπλα, εκείνοι είναι που τα έχουν δικά τους, όταν θέλουν να τα χρησιμοποιήσουν."

[2]
https://polemos-kai-katanagkasmos.blogspot.com

[3]
Ομήρου, Ιλιάδα Β’ 211-277. Συνέλευση Αχαιών και επεισόδιο Οδυσσέα-Θερσίτη
Λέει ο Οδυσσέας προς Αχαιό πολεμιστή που τρέχει προς τα καράβια για να επιστρέψει στην πατρίδα:
“Κάτσε, παλαβιάρη, φρόνιμα και άκουγε τους ανωτέρους σου. Είσαι ανίκανος για πόλεμο εσύ και άνανδρος, δεν λογαριάζεσαι ούτε για πόλεμο ούτε για συνέλευση. … Ένας είναι ο αρχηγός, ένας ο βασιλιάς που έχει το θεϊκό δικαίωμα να κυβερνά τους άλλους.”
 ............
Λέει ο Θερσίτης:
"Γιε του Ατρέα, πάλι κακιωμένος είσαι; Τι σου λείπει πια; Γεμάτες χαλκό είναι οι σκηνές σου και μέσα σ’ αυτές σε περιμένουν πολλές πανέμορφες γυναίκες που εμείς οι Αχαιοί σε σένα πρώτο-πρώτο παραδίνουμε, όποτε κυριεύουμε μια πόλη. Έχεις ανάγκη κι από άλλο χρυσάφι που κάποιος από τους Τρώες θα σου φέρει ως λύτρα για το γιο του που θα τον έχω αιχμαλωτίσει εγώ ή άλλος Αχαιός; Ή μήπως θέλεις κανένα δροσερό κορίτσι για να σμίγεις γλυκά μαζί του και να το’ χεις χωριστά από τους άλλους, μόνο για τον εαυτό σου; Δεν ταιριάζει σε σένα που είσαι άρχοντας να τυραννάς τους Αχαιούς. Κακομοίρηδες, τρομάρα σας, γυναίκες κι όχι άνδρες Αχαιοί! Πάμε να γυρίσουμε στην πατρίδα με τα πλοία μας κι ας τον αφήσουμε τούτον εδώ στην Τροία να χαίρεται τα τιμητικά του δώρα. Έτσι για να καταλάβει αν εμείς τον βοηθήσαμε ή δεν τον βοηθήσαμε σε τίποτα."
Για να απαντήσει ο Οδυσσέας:
"Κάθεσαι τώρα εσύ και βρίζεις και κακολογείς τον αρχιστράτηγο Αγαμέμνονα, γιατί οι γενναίοι μας πολεμιστές του δίνουν πολλά δώρα. Λοιπόν μια φορά θα στο πω και βάλε το καλά στο μυαλό σου: αν σε πετύχω να λες πάλι, όπως τώρα, τέτοιες αηδίες, να μη με λένε Οδυσσέα, αν δεν σε βουτήξω από τα ρουχαλάκια σου και δεν στα βγάλω όλα ένα-ένα, ακόμα κι όσα κρύβουν τα αχαμνά σου, και δεν σε ξαποστείλω στα καράβια κλαμένο και δαρμένο αλύπητα."

[4]
https://proxeiro-tetradio.blogspot.com/2017/09/blog-post_20.html

[5]
https://en.wikipedia.org/wiki/Sargon_of_Akkad

Αραμαλληνικά!

Ξενοφώντα, Κύρου Παιδεία, βιβλίο Ζ’, Λόγος του Κύρου στους «ομότιμους» / απόσπασμα


Φίλοι και σύμμαχοι, χρωστούμε πολύ μεγάλη ευγνωμοσύνη στους θεούς, επειδή μας έδωσαν την δυνατότητα να πετύχουμε αυτά για τα οποία πιστεύαμε ότι είμαστε άξιοι. Διότι τώρα έχουμε πολλή και εύφορη γη και ανθρώπους που καλλιεργώντας την θα μας συντηρήσουν. Έχουμε ακόμη και σπίτια και τα αναγκαία εφόδια μέσα σ’ αυτά. Και κανείς βέβαια από σας κατέχοντας αυτά ας μην πιστέψει ότι έχει ξένα πράγματα. Διότι υπάρχει παντοτινός νόμος ανάμεσα σ’ όλους τους ανθρώπους, δηλαδή, όταν κυριευτεί η πόλη αυτών που πολεμούν, να ανήκουν σ’ εκείνους που την κυρίευσαν και η ζωή και τα υλικά αγαθά όσων βρίσκονται μέσα σ’ αυτή την πόλη. Λοιπόν δεν θα έχετε με αδικία ό,τι έχετε, αλλά από φιλανθρωπία δεν θα τους στερήσετε, αν τους αφήσετε να έχουν κάτι. …

… Δεν πρέπει όμως καθόλου να μεταδίδουμε γνώσεις πολεμικής τέχνης και μελέτης σ’ αυτούς που θέλουμε να κάνουμε εργάτες και φορολογούμενους για μας, αλλά πρέπει να έχουμε υπεροχή σ’ αυτές τις ασκήσεις ξέροντας ότι αυτά οι θεοί τα φανέρωσαν στους ανθρώπους ως όργανα ελευθερίας και ευτυχίας. Και όπως ακριβώς έχουμε πάρει από εκείνους τα όπλα τους,  έτσι κι εμείς δεν πρέπει ποτέ να μείνουμε χωρίς όπλα  ξέροντας καλά ότι όσοι κάθε φορά βρίσκονται πάρα πολύ κοντά στα όπλα, εκείνοι είναι που τα έχουν δικά τους, όταν θέλουν να τα χρησιμοποιήσουν. …


“Friends and allies, we owe a lot to Gods, because they gave as the ability to achieve what we believed we were meant for. Because now we have a lot of fertile lands and people who by cultivating it will maintain it for us. Even more, we have houses and all we might need inside them. And, of course, none of you by obtaining these should believe that has obtained alien goods. Since there is an internal law among the people, meaning, when a city is lost for its defenders, their lives and possessions belong to the conquerors. Therefore, you will not possess by injustice what you possess, but instead by charity you will not deprive them from what you might let them keep. ...

... By no means though, we should transfer knowledge of martial arts and practices to the ones we intend to make our workers and subjects, but instead we should preserve the superiority in these practices, knowing that gods offered these as means of freedom and happiness. And just as we have taken the weapons from them, we, should never be left without weapons, knowing well that those who in every occasion  are very close to the weapons, are those having them for their use when they need them. ...”

Xenophon, Cyrus Education, Book Zeta, Speaking to the Equals.