20150129

Προσοχή! Αυτοί που "ξέρουν", δεν ξέρουν!


http://art-effects.blogspot.gr/2015/01/blog-post.html

«Κατανοώ αυτά, τα οποία έγιναν στην Ελλάδα και σας λέω ότι αυτά που έκανε η Κομισιόν έγιναν πριν από το δίδαγμα, που ορισμένοι λένε ότι πήραμε από το αποτέλεσμα των ελληνικών εκλογών»
- Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, 4 Φεβρουαρίου 2015.

Κάθε εξουσία, εδραιώνεται πάνω σε μία απλή διδασκαλία:
Υπάρχει μια αυταπόδεικτη τάξη του Κόσμου, της οποίας την κατανόηση και τα κλειδιά κατέχει μόνον αυτή η ίδια η εξουσία που την διακηρύττει.
Κανείς άλλος δε, δεν θα μπορούσε να είναι ικανός να γίνει μύστης αυτής της γνώσης και αν ποτέ κάποιος, πέρα από αυτήν την εξουσία, διανοηθεί να πλησιάσει τα μυστικά αυτής της αποκάλυψης, αυτό θα είναι καταστροφικό τόσο για την εύθραυστη τάξη του Κόσμου, όσο και για τον παραβάτη.

Είναι αλήθεια πως, τόσο οι αρχαίες εξουσίες, αυτές που ήθελαν τον Προμηθέα αλυσσοδεμένο και τον καρπό της Γνώσης απαγορευμένο, όσο και οι σύγχρονες, διαφυλάττουν ευλαβικά, ή ίσως παθολογικά, ένα και μόνο μυστικό το οποίο είναι τόσο ιερό για αυτές, ώστε, εάν αποκαλυφθεί είναι ικανό να γκρεμίσει συθέμελα την πραγματικά εύθραυστη "τάξη του Κόσμου" τους:
Η "τάξη του Κόσμου", υπάρχει για να εξασφαλίζει τα μικρά, μεγάλα ή και εξωφρενικά προνόμια της εκάστοτε εξουσίας, και εξαρτάται, είτε από την διαφύλαξη της αποκλειστικότητας της γνώσης, είτε από την προσποίηση ότι τα λεγόμενα αυτής της εξουσίας αποτελούν την μόνη αναγκαία και χρήσιμη γνώση για όλους.

Σήμερα, ο πολιτισμός των καταρτισμένων, των τεχνοκρατών, αλλά και όσων αυτοπροβάλλονται ως οι μόνοι ειδικοί για την επίλυση του ενός ή του άλλου προβλήματος (ακόμα και του πώς πρέπει να σκεφτόμαστε, να χαιρόμαστε, να ντυνόμαστε), αποτελούν την σύγχρονη εκδοχή των θεωριών των αρχαίων εξουσιών με τα ιερατεία και τους μύστες.

Σήμερα όμως, με έναν παράδοξο τρόπο, οι ειδικοί και οι τεχνοκράτες μπορούν να αποδειχτούν πολύ πιο χρήσιμοι υπάλληλοι των ελίτ, από όσο θα μπορούσε να είναι ακόμα και ο πιο ευφάνταστος ιερέας στην υπηρεσία ενός φαραώ. Αντίστοιχα όσο και καταστροφικοί για αυτούς που βρίσκονται υποταγμένοι στις διαθέσεις αυτών των ελίτ.

Γιατί οι επιστήμες και τα τεχνολογικά επιτεύγματα, όταν εγκαταλείπονται στα χέρια ανθρώπων που, ως όρθιοι πίθηκοι, έχουν μόνη έγνοια την κυριαρχία τους πάνω στους άλλους, τότε αυτές οι επιστήμες και τα επιτεύγματα, με μιας, μετατρέπονται σε "ρόπαλα" υψηλής τεχνολογίας και ανυπολόγιστης αποτελεσματικότητας στα χέρια πιθήκων. Και τότε ολόκληρη η ανθρωπότητα παύει με μιας να έχει κάτι το ανθρώπινο και όλοι γινόμαστε αγέλες αιμοβόρων και ανάλγητων θηρίων που όμοιά τους δεν έχουν εμφανιστεί στον κόσμο.

Οι επιστήμες και οι τεχνολογίες όχι μόνο δεν συμπορεύονται απαραίτητα με τον εξανθρωπισμό μας, αλλά μπορούν να αποτελούν τα εργαλεία μέσα από τα οποία αναδεικνύεται η πιο άθλια αποκτήνωσή μας. Γιατί κανένα άλλο ον δεν μπορεί να αναπτύξει ανισότητες στον βαθμό που το κάνουν οι άνθρωποι, μάλιστα σε όλο και μεγαλύτερο βαθμό, όπως και κανένα άλλο ον δεν είναι σε θέση να επενδύει τόση επινοητικότητα στο να καταστρέφει όμοιούς του.

Οι ειδικοί, οι επιστήμονες, οι τεχνοκράτες, όχι απλά δεν έχουν να προσφέρουν τίποτα στους ανθρώπους, αλλά, το χειρότερο, είναι επικίνδυνοι αν πριν από τις επιστήμες, τις τεχνολογίες και τις κάθε λογής ειδικότητες, δεν μάθουν να ακούν και να υπηρετούν τους ανθρώπους που αγαπούν την ζωή, τα παιδιά, τον ελεύθερο χρόνο, τον στοχασμό, την δικαιοσύνη, τους ανθρώπους.

Προσοχή! Αυτοί που "ξέρουν", δεν ξέρουν!

20150128

Επαναδιαπραγμάτευση; Εννοείται!

Μέχρι στιγμής, η όποια διαπραγμάτευση του ελληνικού χρέους κινήθηκε στο πλαίσιο των επιδιώξεων από την μία της ευρωπαϊκής ολιγαρχίας και, από την άλλη, της ελληνικής. Αυτή η διαπραγμάτευση όμως κινήθηκε ολότελα έξω από το πλαίσιο που ορίζει η Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα [1], οι ευρωπαϊκές αρχές, ακόμα και έξω από το πλαίσιο που ορίζει το ίδιο το καταστατικό του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. [2] 

Οι ολιγαρχίες έχουν κάθε λόγο να ερμηνεύουν τον κόσμο κατά τον τρόπο που εξυπηρετεί, συνήθως με τον πιο κοντόφθαλμο τρόπο, τα συμφέροντά τους. Από την άλλη, οι λαοί, κοιτώντας τόσο στο παρόν όσο και στο μέλλον, έχουν κάθε λόγο να υπερασπίζονται τα συμφέροντά τους όπως αυτά εκφράζονται και μέσα από την Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, η οποία αποτελεί φάρο και κορυφαίο επίτευγμα του ανθρώπινου πολιτισμού. 

Έτσι λοιπόν, μία τέτοια διαπραγμάτευση προκειμένου να είναι συμφέρουσα για οποιονδήποτε λαό πρέπει να έχει σαν αφετηρία αυτή την Διακήρυξη, αλλά και τις αρχές που απορρέουν από αυτήν και με πιο συγκεκριμένο τρόπο έχει ορίσει η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Με άμεσο ή έμμεσο τρόπο, σημεία μιας τέτοιας διαπραγματευτικής προσέγγισης είναι:
- Η διασφάλιση όσων ορίζει η Διακήρυξη του ΟΗΕ και κυρίως, για μια τέτοια περίπτωση, περιγράφονται στα άρθρα 22 έως 25.
- Ο έλεγχος και επαναπροσδιορισμός, αν χρειαστεί, του χρέους,
- Ο προσδιορισμός του πλούτου και η φορολόγησή του,
- Η κατάργηση των φορολογικών διευκολύνσεων που παρέχονται προς την ολιγαρχία από επί μέρους χώρες της ΕΕ,
- Η ρήξη της ΕΕ με φορολογικούς "παραδείσους" σε διεθνές επίπεδο και ο προσδιορισμός των διαφυγόντων κεφαλαίων,
- Ο κοινωνικός έλεγχος του παραγόμενου πλούτου και η επανατοποθέτησή του στις κοινωνίες,
- Η διερεύνηση νέων κανόνων για την εργασία αλλά και την ανταμοιβή της, προς όφελος της προόδου και της κοινωνικής δικαιοσύνης,
- Η τήρηση από τρίτες χώρες, των αρχών της Διακήρυξης, ως όρου για την σύναψη οικονομικών συναλλαγών με την ΕΕ.

Η επιδίωξη να υπάρξει διαπραγμάτευση μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο θα μπορούσε να φανερώσει κατά πόσο η ΕΕ είναι ικανή να λειτουργήσει με βάση τα πολιτισμικά ιδεώδη που περιγράφουν οι αρχές και οι διακηρύξεις που, είτε έχει εμπνευστεί είτε συνυπογράψει, παρά ως μηχανισμός διευρυνόμενης επιβολής των ολιγαρχιών στους λαούς τους. 

[1]
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

10 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 1948
ΠΡΟΟΙΜΙΟ

Επειδή η αναγνώριση της αξιοπρέπειας, που είναι σύμφυτη σε όλα τα μέλη της ανθρώπινης οικογένειας, καθώς και των ίσων και αναπαλλοτρίωτων δικαιωμάτων τους αποτελεί το θεμέλιο της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και της ειρήνης στον κόσμο.

Επειδή η παραγνώριση και η περιφρόνηση των δικαιωμάτων του ανθρώπου οδήγησαν σε πράξεις βαρβαρότητας, που εξεγείρουν την ανθρώπινη συνείδηση, και η προοπτική ενός κόσμου όπου οι άνθρωποι θα είναι ελεύθεροι να μιλούν και να πιστεύουν, λυτρωμένοι από τον τρόμο και την αθλιότητα, έχει διακηρυχθεί ως η πιο υψηλή επιδίωξη του ανθρώπου.

Επειδή έχει ουσιαστική σημασία να προστατεύονται τα ανθρώπινα δικαιώματα από ένα καθεστώς δικαίου, ώστε ο άνθρωπος να μην αναγκάζεται να προσφεύγει, ως έσχατο καταφύγιο, στην εξέγερση κατά της τυραννίας και της καταπίεσης.

Επειδή έχει ουσιαστική σημασία να ενθαρρύνεται η ανάπτυξη φιλικών σχέσεων ανάμεσα στα έθνη.

Επειδή, με τον καταστατικό Χάρτη, οι λαοί των Ηνωμένων Εθνών διακήρυξαν και πάλι την πίστη τους στα θεμελιακά δικαιώματα του ανθρώπου, στην αξιοπρέπεια και την αξία της ανθρώπινης προσωπικότητας, στην ισότητα δικαιωμάτων ανδρών και γυναικών, και διακήρυξαν πως είναι αποφασισμένοι να συντελέσουν στην κοινωνική πρόοδο και να δημιουργήσουν καλύτερες συνθήκες ζωής στα πλαίσια μιας ευρύτερης ελευθερίας.

Επειδή τα κράτη μέλη ανέλαβαν την υποχρέωση να εξασφαλίσουν, σε συνεργασία με τον Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών, τον αποτελεσματικό σεβασμό των δικαιωμάτων του ανθρώπου και των θεμελιακών ελευθεριών σε όλο τον κόσμο.

Επειδή η ταυτότητα αντιλήψεων ως προς τα δικαιώματα και τις ελευθερίες αυτές έχει εξαιρετική σημασία για να εκπληρωθεί πέρα ως πέρα αυτή η υποχρέωση,

Η ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ

Διακηρύσσει ότι η παρούσα Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου αποτελεί το κοινό ιδανικό στο οποίο πρέπει να κατατείνουν όλοι οι λαοί και όλα τα έθνη, έτσι ώστε κάθε άτομο και κάθε όργανο της κοινωνίας, με τη Διακήρυξη αυτή διαρκώς στη σκέψη, να καταβάλλει, με τη διδασκαλία και την παιδεία, κάθε προσπάθεια για να αναπτυχθεί ο σεβασμός των δικαιωμάτων και των ελευθεριών αυτών, και να εξασφαλιστεί προοδευτικά, με εσωτερικά και διεθνή μέσα, η παγκόσμια και αποτελεσματική εφαρμογή τους, τόσο ανάμεσα στους λαούς των ίδιων των κρατών μελών όσο και ανάμεσα στους πληθυσμούς χωρών που βρίσκονται στη δικαιοδοσία τους.
http://www.ohchr.org/EN/UDHR/Pages/Language.aspx?LangID=grk



[2]
Το πρώτο άρθρο του καταστατικού του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) ορίζει ως αποστολή του να «συμβάλει στην καθιέρωση και διατήρηση υψηλού επιπέδου απασχόλησης και πραγματικού εισοδήματος, και στην ανάπτυξη των παραγωγικών πόρων όλων των κρατών μελών του.»
http://tvxs.gr/news/egrapsan-eipan/kyria-lagkarnt-kyrie-gioynker-eseis-den-sebeste-tis-desmeyseis-sas

20150120

Συντεχνίες και κομματικοί μηχανισμοί ως κύριοι εκφραστές της ιδιοτέλειας

Με αφορμή την αναφορά του καθηγητή Κωνσταντίνου Τσουκαλά στον δημοκρατικό ρόλο και την αναγκαιότητα της παρουσίας των συντεχνιών και των κομμάτων στους κοινωνικούς χώρους, αποκρούοντας την κριτική που ασκείται, την Δευτέρα 19.1.2015, στoν ραδιοφωνικό σταθμό "Στο κόκκινο, 95,5".

Η προσέγγιση του Κωνσταντίνου Τσουκαλά σε αυτό το θέμα φανερώνει την έλλειψη μιας ενδελεχούς μελέτης από την μεριά της αριστεράς, του πώς έχουν αλληλεπιδράσει με τους ανθρώπους και τους κοινωνικούς χώρους οι συντεχνίες και τα κόμματα συντελώντας στην διαμόρφωση του κοινωνικού τοπίου.

Πρόλογος

Συχνά ρέπουμε στο να κρίνουμε τους άλλους ανθρώπους με τον τρόπο που έχουμε δομήσει το ατομικό μας αξιακό σύστημα. Έτσι σε μία ακραία περίπτωση, ένας άνθρωπος που είναι ο ίδιος κακόβουλος επιδιώκει να καταλογίζει κακοβουλία σε όλους ώστε να καταλήγει πως και ο ίδιος δεν διαφέρει και ούτε κανείς θα πρέπει να τον κακολογεί για την κακοβουλία του. Αντίστοιχα σε μία άλλη ακραία περίπτωση, ένας καλοπροαίρετος άνθρωπος τείνει να εμπιστεύεται άκριτα τις αγαθές προθέσεις των άλλων, αποδίδοντας σε στιγμιαία κακή κρίση τους ή σε σφάλμα οποιαδήποτε επιλογή τους είναι επιβλαβής για τον ίδιο ή και για λίγους ή πολλούς άλλους.

Ως άνθρωποι ωστόσο, και ως κοινωνίες, οδεύουμε αλληλεπιδρώντας μέσα σε ένα πολυσύνθετο πλέγμα επιλογών, το οποίο διαμορφώνει τις κυρίαρχες απόψεις για το σωστό και το λάθος, το ηθικό και το ανήθικο, ακόμα και για το αναγκαίο και το περιττό ή το σημαντικό και το ασήμαντο. Έτσι, μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η δουλεία και η πιο ακραία εκμετάλλευση ανθρώπων μπορεί να θεωρούνται γενικά αποδεκτές, ενώ η βρώση ενός σκύλου μπορεί να θεωρείται αποκρουστικό έγκλημα.
Στις κοινωνίες που έχουν κυριαρχήσει στον πλανήτη, η επιδίωξη για πλούτο και εξουσία δεν επικρίνεται, ανεξάρτητα από την αποδεδειγμένη δυστυχία και καταστροφή που επιφέρει σε αμέτρητους ανθρώπους. Κάποιοι αρέσκονται να θεωρητικολογούν πως αυτός είναι ο μόνος τρόπος που μπορούν να ζουν οι άνθρωποι γιατί "αυτή είναι η φύση μας" και "ο άνθρωπος δεν αλλάζει".
Είναι γεγονός πως ο ανταγωνισμός και η επιδίωξη για κυριαρχία προϋποθέτουν την διαρκή μεγέθυνση ή "ανάπτυξη" όπως βολικά περιγράφουμε την λεηλασία ανθρώπινων και φυσικών πόρων.
Ως άνθρωποι όμως δεν είμαστε το ένα ή το άλλο με έναν στατικό τρόπο, παρά μέσα στις ήδη σύνθετες και αντιφατικές ζωικές καταβολές μας και έχοντας πλέον συνείδηση και αυτεπίγνωση, είμαστε το μόνο ον που είναι ικανό να διαπράξει τις πιο απίθανες φρικαλεότητες ή να κατακτήσει την μέγιστη αδελφοσύνη.

Η κυρίαρχες διδασκαλίες επιμένουν πως η ιδιοτέλεια είναι η αναγκαία συνθήκη για την επιβίωση, η ρεαλιστική επιλογή που πρέπει να κάνει κάθε άνθρωπος, κάθε κοινωνική ομάδα και κάθε κοινωνία για να προοδεύουν, δηλαδή για να κυριαρχούν.
Με μια πιο προσεκτική ανάγνωση της Ιστορίας βέβαια, μπορεί εύκολα κανείς να διακρίνει πως αυτού του είδους η "πρόοδος" επιφέρει την μία καταστροφή μετά από την άλλη, ενώ εξίσου εύκολα μπορεί κανείς να διακρίνει πως η συνεργασία και ο αλληλοσεβασμός είναι τα μόνα μέσα για ειρηνική και αξιοπρεπή διαβίωση. Αυτή η αντιπαλότητα υπάρχει όσο και η ανθρώπινη συνείδηση, και σήμερα έχει την μορφή που επιγραμματικά θα μπορούσε να περιγραφεί ως η αντιπαράθεση μεταξύ όσων επιδιώκουν την κυριαρχία που βασίζεται στην διαρκή ποσοτική μεγέθυνση, δηλαδή συγκέντρωση πλούτου και όπλων, και όσων επιδιώκουν την ισοτιμία που βασίζεται στην διαρκή ποιοτική μεγέθυνση, δηλαδή συνεργασία, κοινωνικά δίκτυα και κανόνες που ορίζουν την ισοτιμία.

Την επιδίωξη για ποσοτική μεγέθυνση την ονομάζουμε οπισθοδρομικότητα καθώς πραγματικά καθοδηγεί την ανθρωπότητα πίσω στην κατάσταση του ζώου όπου κυριαρχεί ο ισχυρότερος, με νέους όρους ωστόσο, καθώς η ανισότητα και η ισχύς επιβολής μπορούν να είναι πλέον απεριόριστες.
Την επιδίωξη για ποιοτική μεγέθυνση την ονομάζουμε προοδευτικότητα καθώς καθοδηγεί την ανθρωπότητα προς αυτό που αντιλαμβανόμαστε ως εξανθρωπισμό και εκπολιτισμό της με βάση τις αντιλήψεις που εκφράζονται, στην πιο σύγχρονη μορφή τους, από τον ευρωπαϊκό διαφωτισμό και τα πολυποίκιλα κοινωνικά κινήματα των τελευταίων εκατονταετιών.

Τα κόμματα στην κοινωνία

Ένας προοδευτικός άνθρωπος που πιστεύει στην συλλογικότητα και την αναγκαιότητα των χώρων όπου αυτή μπορεί να εκφράζεται, αξιολογεί με βάση αυτή την οπτική του και τους κομματικούς μηχανισμούς που κυριαρχούν στην πολιτική σκηνή. Αυτή η οπτική όμως δεν θα αποκαλύψει ποτέ τις προθέσεις αυτών που δομούν και χρησιμοποιούν τέτοιους μηχανισμούς.

Τι σημαίνει πελατειακό κράτος; Πώς αυτό λειτουργεί στα προνομιούχα στρώματα της κοινωνίας και πώς αναπαράγεται μέχρι στα πλέον καταπιεσμένα; Πώς διαμορφώνονται οι εξουσίες, οι συναναστροφές, οι εξυπηρετήσεις και οι δουλικότητες; Πώς διαμορφώνονται διακομματικοί μηχανισμοί συμφερόντων σε όλα τα κοινωνικά στρώματα, πώς λειτουργούν και πως πετυχαίνουν τους σκοπούς τους;

Επειδή αρκετοί είναι αυτοί που ισχυρίζονται πως όλα τα παραπάνω θα αναιρεθούν βάζοντας μια μονοκοντυλιά σε αυτό το νοσηρό σύστημα της κυριαρχικότητας και του καπιταλισμού, υπάρχουν και κάποια άλλα ερωτήματα που ίσως για αυτούς να είναι πιο ενδιαφέροντα:
Εάν ένα προοδευτικό κόμμα βρεθεί να ελέγχει το Κράτος πώς θα διαφυλάξει της αρχές του και την καθαρότητα των προθέσεών του απέναντι σε αυτούς που χωρίς αξιοπρέπεια και αρχές θα κάνουν το μόνο που ξέρουν να κάνουν καλά, δηλαδή να συγκεντρώνουν εξουσία και προνόμια;
Γιατί είναι συνηθισμένο όταν κάποιοι αποκτούν θέση εξουσίας να αρχίζουν να δικαιολογούν στον εαυτό τους την συγκέντρωση προνομίων, και κυρίως, γιατί τόσο μικρές κοινότητες όσο και ολόκληρες κοινωνίες δεν έχουν τα αναγκαία αντανακλαστικά για να το αποτρέπουν;
Ακόμα, θα υπάρξει ποτέ ερμηνεία του πώς και γιατί τα ανιδιοτελή στελέχη του Κομμουνιστικού Κόμματος της Σοβιετικής Ένωσης μέσα σε μία νύχτα μετατράπηκαν σε ιδιοτελείς μεγιστάνες καταπατητές του δημόσιου χώρου και στυγνοί εκμεταλλευτές των συντρόφων τους;

Αν από αυτά τα ερωτήματα κάποιος αποστρέφει το βλέμμα, δύσκολα θα πείσει πως είναι φορέας καινούργιων αντιλήψεων για την κοινωνία και πιο δύσκολα θα βρίσκει υποστήριξη στις επιδιώξεις του.
Αν αυτά τα ερωτήματα δεν αναδειχθούν, δεν αποτελέσουν αντικείμενο διαρκούς συζήτησης, και δεν δοθεί σημασία στην επινόηση κανονισμών και προβλέψεων που να αποτρέπουν την εμφάνιση και μεγέθυνση τέτοιων φαινομένων, δεν θα ανοίξει ποτέ η πόρτα για να βγούμε, σαν άνθρωποι και σαν κοινωνίες, από τον φαύλο κύκλο της οπισθοδρομικότητας.

Οι συντεχνίες στην κοινωνία

Η συλλογικότητα αναμφισβήτητα είναι το πεδίο δράσης της προοδευτικότητας αλλά και αυτό το οποίο κατά κύριο λόγο διαπραγματεύεται. Η διαμόρφωση χώρων όπου η συλλογικότητα μπορεί να αναπτύσσεται είναι για την προοδευτικότητα κύρια επιδίωξη.
Ωστόσο, η έννοια της συλλογικότητας περιλαμβάνει πολλά είδη της, έτσι ώστε να είναι αναγκαίο να χρειάζεται προσδιορισμός των χαρακτηριστικών του είδους της συλλογικότητας για το οποίο εργάζεται η προοδευτικότητα.
Για παράδειγμα, η λέσχη Μπίλντερμπεργκ αποτελεί μια συλλογικότητα, όπως και τα τάγματα εφόδου της Χρυσής Αυγής αποτελούν συλλογικότητες. Αυτά τα δύο παραδείγματα είναι αρκετά για να ξεκινήσουμε να προσδιορίσουμε τα χαρακτηριστικά της συλλογικότητας που αφορά την προοδευτικότητα.

Έτσι λοιπόν, από μια προοδευτική συλλογικότητα θα περίμενε κανείς να χρησιμοποιεί την δύναμή της ώστε:
- να διευρύνεται και να ενοποιείται με τους ανθρώπους παρά να περιορίζεται και να ξεχωρίζει,
- να ενεργεί προς όφελος όλων των ανθρώπων ανεξαιρέτως και όχι προς όφελος μιας συγκεκριμένης αδελφότητας,
- να φανερώνει και να συζητά ανοιχτά τα κίνητρά και τις μεθόδους της παρά να λειτουργεί μυστικά και στην σκιά των κοινωνιών,
- να διαχέει την γνώση και την εμπειρία, παρά να αναδεικνύει τους ανθρώπους της σε ειδικούς που "αυτοί ξέρουν",
- να προάγει τον λόγο και την διαλεκτική, παρά να επιβάλλει τα δόγματά της,
- να εφαρμόζει την ισοτιμία εντός και εκτός των ορίων της, τόσο σε οικονομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, παρά να επιδιώκει την συγκέντρωση προνομίων σε βάρος άλλων κοινωνικών ομάδων ή την κυριαρχία λίγων ή ενός πάνω στους άλλους,
- να εξασκείται στην δημοκρατία περιορίζοντας τις προσωπικές φιλοδοξίες και τα ανθρώπινα πάθη, παρά να αφήνεται στα χέρια επίδοξων εξουσιαστών,
- να στέκεται κριτικά απέναντι στην εξουσία και αυτούς που την αποζητούν,
- να σέβεται την ανιδιοτελή προσφορά των πολλών και να μην την παραδίδει ως τρόπαιο για να εξαγοραστεί από λίγους,
- να δείχνει με κάθε τρόπο την αποστροφή της για την βία και την κυριαρχία, γιατί ο θαυμασμός προς αυτά ξαναγυρνά τους ανθρώπους στην κατάσταση του ζώου.

Δυστυχώς στην ελληνική κοινωνία μόνο οι συντεχνίες που υπέστησαν κάποιο σοκ εν μέσω της μεγάλης κρίσης άρχισαν να συνειδητοποιούν την αναπόσπαστη θέση τους μέσα στο κοινωνικό σύνολο.
Γιατί όπως και οι κομματικοί μηχανισμοί, έτσι και οι συντεχνίες λειτούργησαν με απαράμιλλη συνέπεια στην διαμόρφωση και την εξυπηρέτηση των πελατειακών σχέσεων που έκαναν τους ισχυρούς ισχυρότερους και άφηναν τους πλέον ανυπεράσπιστους να γίνονται βορά μικρών και μεγάλων συμφερόντων.
Επιπλέον, η αναπαραγωγή των μηχανισμών διαπλοκής ακόμα και στις πιο δευτερεύουσες λειτουργίες της κοινωνίας, επέφεραν τόση διάβρωση στις συνειδήσεις πολλών ανθρώπων και έσπειραν τόση απελπισία στους υπόλοιπους ή και στους ίδιους ακόμα, ώστε η ίδια η δημοκρατία να τίθεται υπό αμφισβήτηση, καθώς το πρόσωπό της έγινε αποκρουστικό.

Επίλογος

Σε αυτές τις κρίσιμες στιγμές οι προοδευτικοί άνθρωποι πρέπει να τεκμηριώσουν πως όταν η δημοκρατία έχει διαβρωθεί, επειδή οι άνθρωποι διαβρώθηκαν ή εγκατέλειψαν τις τύχες τους σε αναξιόπιστους ανθρώπους, η διέξοδος βρίσκεται στην περισσότερη δημοκρατία, την περισσότερη αυτοεκτίμηση, και τον περισσότερο αλληλοσεβασμό.
Καμμιά διατύπωση οικονομικών όρων δεν θα γίνει πειστική αλλά και ούτε θα μπορέσει να λειτουργήσει, εάν παράλληλα δεν υπάρξει με σαφήνεια διατύπωση και εφαρμογή των ηθικών κανόνων που συνθέτουν την έννοια και το περιεχόμενο της προοδευτικότητας και, αναγκαία, την έννοια και το περιεχόμενο της συλλογικότητας.

20150103

Η ιδεολογική ανωτερότητα

Η ιδεολογική ανωτερότητα διαφέρει από οποιαδήποτε άλλη πεποίθηση φυλετικής, εθνικής, θρησκευτικής, οπαδικής ή όποιας άλλης ανωτερότητας;

Οποιοσδήποτε δηλώνει ότι κατέχει κάποια αδιαμφισβήτητη αλήθεια, την οποία -όπως πιστεύει- οι υπόλοιποι δεν αναγνωρίζουν από απλή ανεπάρκεια ή τεμπελιά του νού τους, μπορεί να διαφέρει ουσιαστικά από τους εκπροσώπους κάθε λογής φανατικού σκοταδισμού; 

Είναι δυνατόν να υπάρξει "ανωτερότητα" που να γεννήσει κάτι λιγότερο ή διαφορετικό από ανισότητες, καταπίεση, βία και αυθαιρεσία;

Η προοδευτικότητα μπορεί να φέρεται από εκπροσώπους της οποιασδήποτε ιδεολογικής ανωτερότητας;

Κάθε "ανωτερότητα" φανερά ή κρυφά αποζητά την επιβολή της εξουσίας της. Έχει ενδιαφέρον το γεγονός πως υπάρχουν "ανωτερότητες" που φανερώνουν εξαρχής ένα χυδαίο και αποτρόπαιο πρόσωπο όπως ας πούμε οι φασίστες ή οι εκμεταλλευτές, και άλλες που γιγαντώνονται στο όνομα της πιο ευγενικής ανιδιοτέλειας, ας πούμε, της αδελφοσύνης και της αγάπης των ανθρώπων.
Με έναν απίθανο τρόπο όμως, ακόμα και μέσα από την ανωτερότητα της ευγενικής ανιδιοτέλειας των πολλών, με μαθηματική ακρίβεια, φυτρώνει η ιδιοτέλεια των λίγων επιβάλλοντας την δική τους "ανωτερότητα" και εξαργυρώνοντας κάθε αγαθή πρόθεση με εξουσία, επιβολή και κυριαρχία.

Η προοδευτικότητα, ούτε είχε, ούτε και θα έχει ποτέ την παραμικρή σχέση με οποιοδήποτε ιδεολόγημα ή πρακτική ανωτερότητας, καθώς η προοδευτικότητα ορίζεται από την αφοσίωσή της στην ισοτιμία, ενώ η όποια "ανωτερότητα" εξαρχής υπάρχει ως θεωρητικό πλαίσιο επιβολής ανισοτήτων.
Η ευθύνη της προοδευτικότητας είναι να εξασφαλίζει τους αναγκαίους όρους ανιδιοτέλειας, μέσα στους οποίους ο διάλογος για την ισοτιμία και την δημοκρατία να διευρύνεται, καθοδηγώντας όλο και περισσότερους ανθρώπους στην επιδίωξη της ισοτιμίας και της δημοκρατίας.