20201227

Μιλώντας για Ουτοπίες

(Με αφορμή ένα δημοσίευμα https://www.kathimerini.gr/world/561208363/sima-kindynoy-apo-ton-poy-i-pandimia-toy-neoy-koronoioy-den-tha-einai-i-teleytaia/?fbclid=IwAR28bK13flgRHU0HqLW23GBonNmVXfXPHQnc9ZGmmitHa3K8xj1lq5wUCE4


Διδασκόμαστε, με επιμονή, πως ένας κόσμος δικαιοσύνης και ισότητας στον οποίο κάθε άνθρωπος θα μπορεί να ζει με αξιοπρέπεια είναι μια ουτοπία, μια αφελής και μάταιη σκέψη φαντασιόπληκτων ανθρώπων που με τις εμμονές τους γίνονται βαρίδι και εμπόδιο στην πρόοδο της "κοινωνίας"*. Μια ουτοπία που δεν θα βρει ποτέ θέση στον σκληρό, ανταγωνιστικό κόσμο της "(ανθρώπινης) φύσης"** ο οποίος, εξ ορισμού, κυριαρχείται από την πλεονεξία και την αδηφαγία.

Στην πραγματικότητα όμως, δεν υπάρχει μεγαλύτερη φαντασιοπληξία και μεγαλύτερη ουτοπία από την βεβαιότητα πως όλα μπορούν να μεγεθύνονται στο διηνεκές και πως μπορεί να υπάρχει "ανάπτυξη"*** που θα συνεχίζεται επ' άπειρον. Η ανάπτυξη, που διδασκόμαστε ως μόνη εξασφάλιση της ευζωίας μας, στην πραγματικότητα είναι το εργαλείο που μας υποδουλώνει στο ακριβώς αντίθετο. 

Οι κυρίαρχοι, όταν μιλούν για ανάπτυξη, έχουν κατά νου μόνο τους ανταγωνισμούς τους, οι οποίοι κάθε άλλο παρά "φυσικοί" ή και "ανθρώπινοι" είναι. Οι ανταγωνισμοί των κυρίαρχων είναι αυτοί που κρατούν την ανθρωπότητα εγκλωβισμένη στην φθορά και την καταστροφή και θα σταματήσουν μόνο όταν καταστρέψουν και εξαντλήσουν όλους τους φυσικούς, ανθρώπινους, αλλά και τεχνολογικούς πόρους. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη πλάνη και εξαπάτηση από αυτή την ουτοπική παρόρμηση των κυρίαρχων η οποία οδηγεί την ανθρωπότητα κατευθείαν στην καταστροφή.

Η απαίτηση για κοινωνική δικαιοσύνη και ισότητα, αποτελεί τον πιο προσγειωμένο ρεαλισμό που θα μπορούσε να υπάρξει, αλλά και την μόνη προοπτική για την ανθρωπότητα. Η κατάργηση των ανταγωνισμών για την κυριαρχία, η αποτροπή της συγκέντρωσης πλούτου και εξουσίας, η ακύρωση των εξοπλισμών και των εχθροπραξιών, η αναίρεση της επιβολής και της κυριαρχίας στις ανθρώπινες σχέσεις, όλα αυτά δεν συνθέτουν μία ουτοπία, αλλά αποτελούν την μόνη ρεαλιστική προοπτική για το ανθρώπινο είδος.

Σημειώσεις

* "Κοινωνία", διδασκόμαστε πως είναι οι συμμετέχοντες στην αμοιβαία-προσοδοφόρα συνεργασία εκμεταλλευτών και εκμεταλλευόμενων. Η κοινωνία, μας λένε, αποτελείται εξίσου από τους ομήρους της μισθωτής εργασίας των 600 ευρώ και από τα αφεντικά τους που συγκεντρώνουν πλούτη για κάθε αχρείαστη πολυτέλεια αλλά και για να συντηρούν τις εξουσίες που θα κληροδοτήσουν τα πλούτη στις δικές τους γενιές κατοχυρώνοντας την ανισότητα προς όφελός τους. Κοινωνία είναι μαζί οι εφεδρείες των ανέργων και οι μισθοφόροι στρατιωτικής επιβολής των κυρίαρχων. Όλα τα αντίθετα, μας λένε, συμπράττουν για το κοινό όφελος σε ένα ενιαίο κοινωνικό σύνολο, ένα έθνος, μία πατρίδα, παραβλέποντας επιδεικτικά πως η ίδια η έννοια του Κράτους είναι ταυτόσημη ιστορικά με την υποδούλωση και την κυριαρχία ανθρώπων πάνω σε ανθρώπους, οι οποίοι εξορισμού είναι αδύνατον να ανήκουν σε μία ενιαία κοινωνία με κοινά συμφέροντα.

** Η "ανθρώπινη φύση", όπως μας παραδίδεται επίμονα μέσα από τα λόγια των ίδιων των κυρίαρχων  στα Ομηρικά κείμενα, στον Ξενοφώντα και στον Θουκυδίδη, είναι ο πόλεμος, η υποδούλωση και το δίκαιο του ισχυρού. Και αυτό το αποδεχόμαστε ως αυταπόδεικτο γιατί δεν μπαίνουμε στον κόπο να συνδυάσουμε την γνώση που μας παραδίδουν οι μύθοι, η Ιστορία, και τα συμπεράσματα διακοσίων χρόνων ανθρωπολογίας. 
"Δεν πρέπει όμως καθόλου να μεταδίδουμε γνώσεις πολεμικής τέχνης και μελέτης σ’ αυτούς που θέλουμε να κάνουμε εργάτες και φορολογούμενους για μας, αλλά πρέπει να έχουμε υπεροχή σ’ αυτές τις ασκήσεις ξέροντας ότι αυτά οι θεοί τα φανέρωσαν στους ανθρώπους ως όργανα ελευθερίας και ευτυχίας. Και όπως ακριβώς έχουμε πάρει από εκείνους τα όπλα τους, έτσι κι εμείς δεν πρέπει ποτέ να μείνουμε χωρίς όπλα ξέροντας καλά ότι όσοι κάθε φορά βρίσκονται πάρα πολύ κοντά στα όπλα, εκείνοι είναι που τα έχουν δικά τους, όταν θέλουν να τα χρησιμοποιήσουν."  - Ξενοφώντα, Κύρου Παιδεία, Βιβλίο Ζ', Ομιλία προς Ομότιμους, απόσπασμα.

*** "Ανάπτυξη", αποκαλείται, υποκριτικά, η προσπάθεια των κυρίαρχων να ισχυροποιούν την θέση τους μέσα στο πεδίο των αέναων ανταγωνισμών τους. Η "ανάπτυξη" δημιουργεί τα εφόδια που θα χρειαστούν να κατασπαταλήσουν, συχνά επιδεικτικά και αλόγιστα, σε αυτούς τους ανταγωνισμούς. Η "ανάπτυξη" που ευαγγελίζονται οι κυρίαρχοι χτίζεται πάνω στην κλοπή, την κατάχρηση, και την καταστροφή της φύσης, ανθρώπινων ζωών και μαζί πάνω στην αυθαίρετη οικειοποίηση κάθε επιτεύγματος της ανθρώπινης επινοητικότητας που θα μπορούσε να λειτουργεί για το όφελος όλων των ανθρώπων.

20201220

The Picts

https://allthatsinteresting.com/picts?fbclid=IwAR2C_3OvAE6cIfpTWBS6grrfQrBF7SxwhW3qNJNRG7oSXFMgGRf0eLp6VO0

20201218

Αθηναίοι και Ιροκέζοι / Για την καταγωγή του καταναγκασμού, της ατομικής ιδιοκτησίας και του κράτους

Θα έλεγα, πως ο Ένγκελς στην «Καταγωγή της οικογένειας, της ατομικής ιδιοκτησίας και του κράτους» και συγκεκριμένα στο Κεφάλαιο V, «Η γέννηση του Αθηναϊκού κράτους», περιγράφει με τον καλύτερο τρόπο την αστοχία του όσο αφορά την προέλευση της σχέσης εκμεταλλευτές-εκμεταλλευόμενοι μεταξύ των ανθρώπων. Όπως και σε άλλα σημεία, ακόμα και στο ίδιο βιβλίο, όμοια όπως και άλλοι διανοητές ακόμα και στις μέρες μας, και παρόλη την ακρίβεια των περιγραφών που γίνονται, το επίμαχο σημείο παραμένει σε μία ασάφεια, όσο και αν τα σημαντικότερα στοιχεία μάς είναι παραδομένα εδώ και εκατοντάδες ακόμα και χιλιάδες χρόνια.

Γράφει ο Ένγκελς, «Η πούληση των παιδιών από τον πατέρα -αυτός ήταν ο πρώτος καρπός του πατρικού δικαίου και της μονογαμίας! Κι αν η βδέλα δεν είχε ακόμα ικανοποιηθεί πέρα για πέρα, μπορούσε να πουλήσει τον ίδιο τον οφελέτη σαν δούλο. Τέτια ήταν η ευχάριστη χαραυγή του πολιτισμού για τον λαό της Αθήνας.

»Παλιότερα, τότες που οι συνθήκες της ζωής του λαού αντιστοιχούσαν ακόμα στο καθεστώς των γενών, ήταν αδύνατη μια τέτια ανατροπή. Εδώ όμως η ανατροπή αυτή είχε γίνει χωρίς να ξέρουν πώς. Ας γυρίσουμε μια στιγμή πίσω στους ιροκέζους μας. Σ’ αυτούς ήταν ακατανόητη μια κατάσταση σαν και τούτη που είχε τώρα επιβληθεί στου αθηναίους σαν να λέμε χωρίς να φταίνε και σίγουρα παρά τη θέλησή τους. Σ’ αυτούς ο τρόπος παραγωγής που, χρόνο με χρόνο, έμενε ο ίδιος, δεν μπορούσε ποτέ να δημιουργήσει τέτιες συγκρούσεις που θάλεγε κανείς ότι επιβάλλονται από τα έξω, δε μπορούσε να δημιουργήσει την αντίθεση του πλούσιου και του φτωχού, των εκμεταλλευτών και των εκμεταλλευομένων. Οι ιροκέζοι χρειάζονται πολύ ακόμα για να κυριαρχήσουν πάνω στη φύση, μα μέσα στα πλαίσια των φυσικών συνόρων που τους έβαζε η φύση κυριαρχούσαν πάνω στην ίδια τους την παραγωγή. … Η παραγωγή κινιόταν μέσα στα πιο στενά πλαίσια, μα οι παραγωγοί εξουσίαζαν το προιόν τους. Αυτή ήταν η τεράστια υπεροχή της παραγωγής στην εποχή της βαρβαρότητας, που χάθηκε με το πέρασμα στον πολιτισμό, και θάναι καθήκον των κατοπινών γενεών να την ξανακαταχτήσουν πάνω στην βάση της αποχτημένης σήμερα τεράστιας κυριαρχίας του ανθρώπου πάνω στη φύση και της ελεύθερης ένωσης των ανθρώπων που τώρα πια είναι δυνατή.»
Εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή», Νοέμβρης 1985. Διατηρήθηκε η ορθογραφία της έκδοσης.


Δύο κρίσιμοι όροι

Καταρχήν, η κυρίαρχη, από την εποχή των ομηρικών κειμένων έως σήμερα, ιδεολογία αφήνει το βαρύ αποτύπωμά της στον λόγο του Ένγκελς μέσα από το περιεχόμενο που αποδίδει στους όρους «βαρβαρότητα» και «πολιτισμός». Ο άνθρωπος που περιέγραψε με κάθε λεπτομέρεια την κατάσταση της αγγλικής εργατικής τάξης δεν κάνει το βήμα να αναγνωρίσει στα ανθρώπινα κοπάδια την κατάρρευση κάθε έννοιας πολιτισμού. Δηλώνει έτσι και αυτός με έμμεσο τρόπο πως η ύπαρξη του πολιτισμού επιβεβαιώνεται από τις δομές εξουσίας και από τις μεγαλεπήβολες επιδείξεις των κυρίαρχων και μάλιστα ταυτίζεται με αυτές, αφού πριν από την ύπαρξη των κυρίαρχων δεν υπήρχε πολιτισμός αλλά βαρβαρότητα.

Το ίδιο ισχύει και για το περιεχόμενο που αποδίδει στην «οικογένεια» και το οποίο είναι απολύτως εναρμονισμένο με το περιεχόμενο που της αποδίδει η κυρίαρχη ιδεολογία. Δηλαδή, η υποταγή της γυναίκας, οι φονικοί ανταγωνισμοί μεταξύ αδερφών και μεταξύ γονέων και παιδιών για την ιδιοκτησία και την εξουσία, στην πραγματικότητα η διάλυση της οικογένειας και η αναπαραγωγή του συστήματος κυριαρχίας σε μία εκδοχή πυρηνικής μικρογραφίας του, εννοιοδοτείται ως «οικογένεια».

Τί σημαίνει «κυριαρχία πάνω στην φύση»;

Κατά τον Ένγκελς «η κυριαρχία πάνω στην φύση» είναι το πιο προηγμένο στάδιο εξέλιξης των ανθρώπων και συντελείται υποχρεωτικά: «Οι ιροκέζοι χρειάζονται πολύ ακόμα για να κυριαρχήσουν πάνω στην φύση». Αυτό το «πολύ ακόμα» περιγράφεται βήμα-βήμα στις επόμενες παραγράφους ως ο μηχανισμός που στους Αθηναίους επέφερε με αναπόφευκτο τρόπο την «ανατροπή του καθεστώτος των γενών». Και όλα μοιάζουν να διατυπώνονται με μεγάλη ευστοχία και ακρίβεια γιατί πράγματι έτσι μοιάζει να κατέρρευσαν οι φυλές και τα γένη μέσα στον κόσμο του εμπορίου και του χρήματος.

Αυτό που αδυνατεί ωστόσο να διακρίνει ο Ένγκελς είναι πως οι Ιροκέζοι κατείχαν έναν πολιτισμό που με συνειδητό τρόπο αδιαφορούσε ολότελα για την «κυριαρχία πάνω στην φύση», θα είμασταν μάλιστα ακριβέστεροι αν λέγαμε ότι την εχθρεύονταν και για αυτό τηρούσαν κανόνες που διατηρούσαν την ισορροπία με το περιβάλλον και τους πόρους. Ίσως, αυτή η στάση να είναι πολύ λιγότερο μαγική από όσο φαντάζει στα μάτια μας καθώς αντικατοπτρίζει την δύναμη της γνώσης που συντηρήθηκε μέσα από την παράδοση: οι πρώτοι άποικοι της ηπείρου προκάλεσαν τον αφανισμό τόσων πολλών θηλαστικών ώστε στο τέλος κινδύνεψαν να αφανιστούν και οι ίδιοι από την πείνα.

Αξίζει όμως να σημειώσουμε κάτι πιο σημαντικό: αν λέμε πως οι Ιροκέζοι εχθρεύονταν την κυριαρχία πάνω στην φύση καθώς είχαν επίγνωση των καταστροφικών επιπτώσεών της, η κυριαρχία πάνω στον άνθρωπο τούς ήταν κάτι το ολότελα αδιανόητο. Η υποδούλωση ανθρώπων από ανθρώπους υπερέβαινε την φαντασία τους, πόσο μάλλον η μετατροπή ολόκληρων κοινοτήτων σε παραγωγικά κοπάδια.

Ο Ένγκελς δεν είχε διακρίνει αυτό που μοιάζει για μας σήμερα οφθαλμοφανές, πως δηλαδή, πριν από την δημιουργία της ατομικής ιδιοκτησίας, του χρέους, και της υποδούλωσης μέσα στην φυλή, υπάρχει -έχει επιβληθεί και τα ελληνικά φύλα την αναπαράγουν καθώς μετακινούνται- η πολεμική υποδούλωση, η μετατροπή των αιχμαλώτων πολέμου σε ανθρώπινα παραγωγικά κοπάδια. Αυτή η πρακτική είχε ήδη τότε εκκινήσει πριν 2.000 χρόνια και εξαπλωνόταν με βαρύ και αργό βηματισμό έχοντας ως επίκεντρο την Μεσοποταμία, καταστρέφοντας δια παντός στο πέρασμά της την ακεραιότητα των προσώπων και των γενών, και διαμορφώνοντας έναν πρωτόγνωρο κόσμο.

Η ιδιοκτησία πάνω στον άνθρωπο, υπάρχει πριν από την ιδιοκτησία στην γη, ή έστω ταυτίζεται χρονικά: ο αιχμάλωτος χρησιμοποιεί την ίδια γη από την οποία μέχρι πρότινος βιοποριζόταν ο ίδιος, για να συντηρεί τον εαυτό του και να παράγει τα πλούτη του αφέντη του.

Ο καταναγκασμός, η κυριαρχία πάνω στους ανθρώπους δεν αποτελεί μία ιστορικά αναπόφευκτη συνέχεια στην εξέλιξη των ανθρώπινων κοινωνιών, ένα συνεπακόλουθο της «κυριαρχίας πάνω στην φύση». Αποτελεί μία επινόηση που έγινε από συγκεκριμένους ανθρώπους, σε συγκεκριμένες συγκυρίες και εξαπλώθηκε εξαιτίας των αυτοματισμών που παρήγαγε και παράγει.

Τίθεται λοιπόν και εδώ ένα ζήτημα ορολογίας

Έχει όμως σημασία να διατυπώνουμε διαφωνίες για το παρελθόν από την στιγμή που συμφωνούμε στην περιγραφή των σύγχρονων μηχανισμών εκμετάλλευσης και εξουσίας;

...

20201213

Η χώρα του David Graeber

Διερωτώνταν σχεδόν αστειευόμενος(;) ο Graeber αν οι αναρχικοί και οι προοδευτικοί άνθρωποι θα μπορούσαν να αντιπαραθέσουν ένα απτό παράδειγμα προηγμένου εξισωτικού πολιτισμού στους υποστηρικτές τού "αυτή είναι η ανθρώπινη φύση", αυτών δηλαδή που υποστηρίζουν πως η εκμετάλλευση και η ανισότητα είναι "φυσικά" χαρακτηριστικά των ανθρώπων. Διερωτώνταν δηλαδή, για το πώς μπορεί να πιστεί κάποιος ότι ένας εξισωτικός κόσμος είναι δυνατόν να προκύψει μέσα από τον υφιστάμενο των ακραίων ανισοτήτων ή ακόμα και αν έχει υπάρξει ποτέ στο παρελθόν.

Με αφορμή μόνο αυτόν τον προβληματισμό του Graeber θα παρουσιάσω εδώ σκέψεις και στοιχεία για την εξέλιξη των κοινωνιών που θεωρώ πως μπορούν να αποτελέσουν εργαλεία επαναπροσδιορισμού της κατανόησης, τόσο αυτής της εξέλιξης, όσο και της παρούσας κοινωνικής συνθήκης.

The gap

Υπάρχει ένα σημαντικό κενό στα κείμενα των στοχαστών που περιέγραψαν την εξέλιξη των σύγχρονων κοινωνιών και ειδικά της μεταπήδησής τους από εξισωτικές κοινωνίες, σε κράτη με εξουσία. Θεωρώ ότι υπάρχει μία μεγάλη και κρίσιμη αστοχία στο πώς μέχρι σήμερα αποδίδεται και ερμηνεύεται αυτή η μεταπήδηση. Ο Ένγκελς την αποδίδει στην εξέλιξη των μέσων παραγωγής, ο Κλάστρ, με λιγότερη βεβαιότητα, στην μεγέθυνση των κοινοτήτων, άλλοι στην διόγκωση των ιερατίων, πολλοί δε, δεν μπαίνουν κάν στον κόπο να διερωτηθούν και θεωρούν αυτή την εξέλιξη αυτονόητο επίτευγμα της ανθρωπότητας, ακόμα και αν οι ίδιοι μέσα από το έργο τους δίνουν κάθε λογής στοιχεία πώς αυτή η μεταστροφή μόνο αυτονόητη δεν υπήρξε.

Μερικά δεδομένα από την ανθρωπολογία

> Οι αρχέγονες κοινωνίες, σε μεγάλη ποικιλία παραλλαγών, προσπαθούσαν συνειδητά να περιορίζουν την εξουσία στο συμβολικό της επίπεδο. 

> Ο αρχηγός-βασιλιάς, όταν υπήρχε, συχνά ήταν ολότελα αναλώσιμος από την κοινότητα, ενώ, σε άλλες περιπτώσεις, η μητέρα-βασίλισσα μπορούσε να αντικαθιστά τον βασιλιά κατά βούληση. Ο βασιλικός φόνος είναι μια παγκόσμια παράδοση. Έχουμε στοιχεία πως αυτή η συμπεριφορά δεν είναι καν αποκλειστικά ανθρώπινη: υπάρχουν παραδείγματα πρωτευόντων που εξοστρακίζουν ή δολοφονούν άτομα που αναπτύσσουν κυριαρχική συμπεριφορά μέσα στην ομάδα.

> Στις αρχέγονες κοινωνίες η έννοια της διαταγής υπήρξε άγνωστη. Ούτε η βασίλισσα, ούτε ο βασιλιάς ή οι γέροντες ή οποιοσδήποτε σε θέση συμβολικής εξουσίας δεν είχε την αρμοδιότητα να απαιτήσει την εκτέλεση του λόγου του. Με μία εξαίρεση ωστόσο: η αρχηγία μπορούσε να αποκτά πραγματική υπόσταση κατά την διάρκεια πολεμικών αντιπαραθέσεων, οι οποίες κατά κύριο λόγο ήταν περιορισμένης έκτασης σε μέγεθος και διάρκεια. 

Είναι κρίσιμο να αναλογιστούμε τί σημαίνει μία κοινωνία χωρίς την ύπαρξη της διαταγής και τί σηματοδοτεί αυτό για την δυνατότητα των ανθρώπων να συμπορεύονται, είτε μέσα σε μία ισχυρή κοινή αφήγηση της πραγματικότητά τους, είτε/και διαπραγματευόμενοι μεταξύ τους.

"Οι Ιρόκοι γελούν όταν τους μιλάς για υποταγή σε βασιλιάδες, καθώς αδυνατούν να συνδυάσουν την ιδέα της υποταγής με την αξιοπρέπεια του ανθρώπου. Κάθε πρόσωπο θεωρεί τον εαυτό του αυτοκυρίαρχο και καθώς πιστεύει πως αντλεί την ελευθερία του από το Μεγάλο Πνεύμα και μόνο, δεν μπορεί να αποδεχτεί την αναγνώριση οποιασδήποτε άλλης δύναμης." - Τζον Λονγκ, Τα ταξίδια ενός μεταφραστή ινδιάνικων και εμπόρου, 1768-1788.

> Αντίστοιχα με την επίγνωση των κινδύνων που απορρέουν από την ύπαρξη της εξουσίας, μοιάζει να υπήρχε και η επίγνωση των κινδύνων που απορρέουν από την πλεονασματική συγκέντρωση αγαθών, πλούτου, όπως λέμε σήμερα. Η τελετουργική σπατάλη και καταστροφή συσσωρευμένων αγαθών υπήρξε συνηθισμένη πρακτική για τις αρχέγονες κοινωνίες.

Μερικά δεδομένα από την Ιστορία

> Μια από τις κύριες μέριμνες κάθε εξουσίας είναι να προβάλλει το μεγαλείο της, το όνομά της, την εικόνα της, τα έργα και τα ανδραγαθήματά της. Κάθε εξουσία συνδέεται με την εικόνα της πολεμικής εποποιείας της.

> Πολεμικός ανταγωνισμός, κατακτήσεις και υποδουλώσεις είναι αυτά που λίγο-πολύ περιγράφουν αυτό που ονομάζουμε Ιστορία από την εποχή του Ομήρου μέχρι σήμερα.

> Τα πρώτα στοιχεία υποδούλωσης αναφέρονται στον πολεμικό αρχηγό των Ακκάδων, Σαργκόν. https://en.wikipedia.org/wiki/Sargon_of_Akkad 

"Περίπου πριν 3.000 χρόνια οι Ασσύριοι βασιλείς έστελναν τους στρατούς τους για να προσαρτούν νέα εδάφη. Για περισσότερο από 300 χρόνια η Μεσοποταμία και εδάφη προς τα ανατολικά και τα δυτικά αποτέλεσαν μέρος της Ασσυριακής Αυτοκρατορίας. Η κατάκτηση ξένων εδαφών έφερνε πλούτο. Οι περιοχές που είχαν κατακτηθεί από τον ασσυριακό στρατό ήταν υποχρεωμένες να αποδίδουν φόρους στον βασιλιά κάθε χρόνο. Εάν επαναστατούσαν ενάντια στην αρχή του, ή αρνιόντουσαν να πληρώσουν φόρους, ο βασιλιάς έστελνε τον στρατό του εναντίον τους. Υπήρχαν λίγοι στρατοί που θα μπορούσαν να νικήσουν τον ασσυριακό καθώς ήταν καλά εκπαιδευμένος και εξοπλισμένος." -ιστοσελίδα του British Museum http://www.mesopotamia.co.uk/warfare/home_set.html

"Φίλοι και σύμμαχοι, χρωστούμε πολύ μεγάλη ευγνωμοσύνη στους θεούς, επειδή μας έδωσαν την δυνατότητα να πετύχουμε αυτά για τα οποία πιστεύαμε ότι είμαστε άξιοι. Διότι τώρα έχουμε πολλή και εύφορη γη και ανθρώπους που καλλιεργώντας την θα μας συντηρήσουν. Έχουμε ακόμη και σπίτια και τα αναγκαία εφόδια μέσα σ’ αυτά. Και κανείς βέβαια από σας κατέχοντας αυτά ας μην πιστέψει ότι έχει ξένα πράγματα. Διότι υπάρχει παντοτινός νόμος ανάμεσα σ’ όλους τους ανθρώπους, δηλαδή, όταν κυριευτεί η πόλη αυτών που πολεμούν, να ανήκουν σ’ εκείνους που την κυρίευσαν και η ζωή και τα υλικά αγαθά όσων βρίσκονται μέσα σ’ αυτή την πόλη. Λοιπόν δεν θα έχετε με αδικία ό,τι έχετε, αλλά από φιλανθρωπία δεν θα τους στερήσετε, αν τους αφήσετε να έχουν κάτι." -Ξενοφώντα, "Κύρου Παιδεία", βιβλίο Ζ’, "Λόγος προς τους Ομότιμους", απόσπασμα

> Στην Νότιο Αμερική οι ενδείξεις για την ύπαρξη εξουσίας και υποδούλωσης δεν είναι ούτε γενικευμένες, ούτε φανερώνουν μονιμότητα σε βάθος χρόνου. Στην Βόρειο Αμερική μέχρι την άφιξη των Ευρωπαίων δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που να φανερώνει την χρήση της υποδούλωσης και την ύπαρξη εξουσίας.

> Στον Μινωικό και στον Κυκλαδικό πολιτισμό μέχρι την καταστροφή τους, πριν από περίπου 3.200 χρόνια, δεν υπάρχουν σαφείς ενδείξεις κεντρικής, είτε άλλης, εξουσίας, ιδιοκτησίας, πολεμικού πολιτισμού και δουλείας, ούτε καν ανδροκρατείας. Ακόμα και ο γνωστός "θρόνος του Μίνωα" στην Κνωσσό, σύμφωνα με τις ενδείξεις, υπήρξε η θέση πρωθιέριας.

Μερικά ενδεικτικά στοιχεία από την μυθολογία

Ξαναδιαβάζοντας τα Ομηρικά κείμενα
Θα περιορίζαμε ποτέ την αντίληψή μας στην αισθητική απόλαυση που δημιουργεί η πρώιμη εικονοποιία της Χελεν Ρίφενσταλ, παραβλέποντας το υμνολόγιο που συνθέτει αυτό το έργο της προς τον Ναζισμό; Κάτι τέτοιο θα φάνταζε εξαιρετικά παράδοξο. 
Αυτό όμως ακριβώς είναι που κάνουμε διαβάζοντας τα Ομηρικά κείμενα, επικεντρώνοντας στην υψηλή στιχουργία και παραβλέποντας το γενεσιουργό τους κίνητρο: πως δηλαδή ως αυλική τέχνη, υμνολογεί την χορηγό εξουσία, επιτιθέμενη σε κάθε παράδοση και πολιτισμική αξία που εναντιώνεται στις απαιτήσεις της πολεμικής αρχηγίας, της κατακτητικότητας και της υποδούλωσης.
Ας σταθούμε ενδεικτικά σε μερικές εικόνες:
> Η Ελένη επιλέγει να φύγει για την Τροία με τον εραστή της Πάρη. 
Αυτό θεωρήθηκε από τους Αχαιούς μέγιστη προσβολή εκ μέρους των Τρώων και έτσι ξεκινά η εκστρατεία εναντίων τους. 
Με μιας, αναιρείται η παράδοση δεκάδων χιλιάδων ετών, η πολιτισμική επινόηση της εξωγαμίας. Μαζί αναιρείται και η βούληση της γυναίκας. Στις νέες συνθήκες που επιβάλλει η πολεμική αρχηγία η γυναίκα είναι κτήμα, όπως θα δούμε ξανά και ξανά στο σύνολο των Ομηρικών κειμένων.  
> Ο Θερσίτης δυσανασχετεί και διαμαρτύρεται για την ματαιότητα της εκστρατείας. 
Εδώ κάθε έννοια ισοτιμίας διαγράφεται. Ακόμα κι αν ο Θερσίτης είναι και ο ίδιος βασιλιάς, μόλις μιλά για την άδικη και παράλογη υποταγή στις απαιτήσεις και τις φιλοδοξίες του αρχιστράτηγου Αγαμέμνονα, βρίσκει απέναντί του τον "σοφό" και "πολυμήχανο" Οδυσσέα ο οποίος τον γελοιοποιεί και τον ξυλοφορτώνει μπροστά σε ολόκληρο το στράτευμα. Ο αυλικός Όμηρος πριν κι από την παρέμβαση του Οδυσσέα, φροντίζει να παρουσιάσει τον "θρασύ" Θερσίτη, κουτσό, στραβό, καμπούρη και ό,τι άλλο μπορεί να του προσάψει για να υπερτονίσει την αναξιότητά του. Τονίζει με στόμφο της σημασία της ιεραρχίας και της υπογαγής στον πολεμικό αρχιστράτηγο.
> Η Πηνελόπη υφαίνοντας, περιμένει αφοσιωμένη την επιστροφή του Οδυσσέα.
Νέοι καιροί, νέα ήθη! Η βασίλισσα, η μέχρι πρότινος μεγάλη μητέρα της φυλής, με δικαίωμα να ορίζει βασιλιά όποιον θέλει και να τον καθαιρεί όποτε θέλει, με μιας, βρίσκεται υποτελής ενός πολεμικού αρχηγού, και μητέρα μόνο του διαδόχου του. 
> Ο Οδυσσέας με τον διάδοχό του δολοφονεί τους επίδοξους εραστές της Πηνελόπης.
Οι χαραμοφάηδες, όπως παρουσιάζονται από τον αυλικό ποιητή, μνηστήρες της Πηνελόπης, και της Εξουσίας, δολοφονούνται "όπως τους αξίζει" από τον πανίσχυρο πολεμικό αρχηγό και τον κληρονομικό του διάδοχο. Μόλις σε μία σκηνή, διαγράφεται η εξισωτική παράδοση του τοτεμισμού δεκάδων χιλιάδων χρόνων. Αυτοί που, ως ισότιμοι, όφειλαν να δολοφονήσουν τον επίδοξο εξουσιαστή εξασφαλίζοντας τον εξισωτισμό, βρίσκονται δολοφονημένοι από τα χέρια του. Αναιρείται ταυτόχρονα με μιάς η γυναικεία γενεολογία και επιβάλλεται η ανδρική, η οποία καθιστά την γυναίκα κτήμα. 
Θεωρώ απίθανο να είναι τυχαίο το γεγονός πως το σύνολο των Ομηρικών κειμένων ξεκινά και τελειώνει με θέμα τον νέο ρόλο της γυναίκας ως κτήμα ενός πολεμικού αρχηγού. Η ανατροπή που έπρεπε να εμπεδωθεί στις υποτελείς αλλά, ίσως ακόμα περισσότερο στις κυρίαρχες φυλές, ήταν συγκλονιστική και ολότελα υβριστική προς τις αρχέγονες παραδόσεις. Η Τέχνη ως ύψιστο εργαλείο πειθούς αναλαμβάνει να διεκπεραιώσει αυτή την επιδίωξη, διδάσκοντας την ανθρωπότητα τα ίδια κηρύγματα για περισσότερο από τρεις χιλιάδες χρόνια.

Στιγμιότυπα από την κλασσική δραματουργία

Οι αντιφάσεις και οι ανατροπές που δημιούργησαν οι απαιτήσεις των πολεμικών κοινωνιών βρίσκονται στο προσκήνιο, ακόμα και μετά από εκατοντάδες χρόνια αδιάλειπτης διδασκαλίας των Ομηρικών κειμένων, ταλανίζοντας τις συνειδήσεις των στοχαστών.

Ο Αισχύλος παρουσιάζει τον Προμηθέα να αλυσοδένεται από τον δυσανασχετούντα Ήφαιστο με τιμωρητική διαταγή του Δία και υπό την επίβλεψη του Κράτους και της Βίας. Η συλλογική γνώση βρίσκεται πλέον αποκλειστικά στα χέρια της κτητικής, εκδικητικής και τιμωρητικής εξουσίας. Κανένας στοχασμός, όμως, δεν είναι πια σε θέση να ανατρέψει τα δεδομένα μιας δουλοκτητικής πολεμικής κοινωνίας και τον καταστροφικό μονόδρομο που μοιραία ακολουθεί.

Ο ίδιος ποιητής, στην τριλογία της Ορέστειας, επικυρώνει την μετάβαση από την μητριαρχική φυλή στην πολεμική πατριαρχία. Το δικαίωμα της Κλυταιμνήστρας να δολοφονήσει τον Αγαμέμνονα και να τον αντικαταστήσει με τον Αίγισθο, ακυρώνεται με την μητροκτονία από τον γιο και κληρονόμο του Αγαμέμνονα, Ορέστη. Οι χθόνιες θεότητες Ερινύες, σύμβολα των αρχέγονων παραδόσεων της φυλής, τον καταδιώκουν για το αδιανόητο έγκλημα της μητροκτονίας, μέχρι που συντελείται δίκη από τους θεούς του Ολύμπου οι οποίοι δικαιώνουν τον μητροκτόνο έναντι της βασιλοκτόνου βασίλισσας. Ο νέος κόσμος της κληρονομικής πολεμικής πατριαρχίας έχει εγκαθιδρυθεί πλέον οριστικά.


Η χώρα του David Graeber

Η Ομηρική μυθολογία και οι ποιητικοί στοχασμοί της κλασσικής αρχαιότητας φανερώνουν αντιθέσεις και αντιπαραθέσεις που μόνο από αφέλεια ή κακόβουλη πρόθεση θα τις περιόριζε κάποιος στην σφαίρα της λογοτεχνίας. Συνδυάζοντας στοιχεία από την μυθολογία, την Ιστορία και την ανθρωπολογία έχουμε την δυνατότητα να ανασυστήσουμε το περιβάλλον μέσα από το οποίο ξεπήδησε ο σύγχρονος κόσμος. Δεν είναι τυχαίο που αυτές οι αντιθέσεις άφησαν τα ίχνη τους στον ελλαδικό χώρο ίσως περισσότερο από αλλού, καθώς έχουμε τις ενδείξεις πως σε αυτόν το χώρο αναπτύχθηκε ένας προηγμένος ανοιχτός πολιτισμός που λόγω της γεωμορφίας γκρεμίστηκε από τους πολεμικούς εισβολείς τελευταίος μεταξύ των ομοίων του. Ίσως αυτός ο πολιτισμός των αυτόνομων και συνεργαζόμενων Κυκλαδικών και Μινωικών νησιωτικών κοινωνιών να αποτελεί το ιδανικό παράδειγμα που έψαχνε ο Graeber.












Filling the gap

Η υπόθεση που προτείνω για αυτήν την ανασύσταση έχει να κάνει με την επίδραση του πολέμου, όχι ως μιας ενέργειας που εξασφαλίζει την ακεραιότητα της κοινότητας ή εκτονώνει τον παρορμητισμό των νεαρών αρσενικών, αλλά ως μιας συνειδητής πράξης υποδούλωσης άλλων ανθρώπων και επιβίωσης εφεξής μέσω αυτής της υποδούλωσης. Η στιγμή που επινοήθηκε αυτή η πράξη υποδούλωσης είναι θεμελιακή για τις σύγχρονες κοινωνίες και το κλειδί για να ερμηνεύσουμε το μεγαλύτερο μέρος του κοινωνικού περιβάλλοντός μας.

Η επινόηση της υποδούλωσης μέσα από τον πόλεμο, κατέστησε με μιάς τον πόλεμο συνεχή, άρα την πολεμική αρχηγία συνεχή, εισήγαγε την διαταγή στις ανθρώπινες σχέσεις, εισήγαγε την ιδιοκτησία ως μέσο διατήρησης της ισχύος, δημιούργησε την έννοια του Κράτους, της εξουσίας δηλαδή με όλη την σημασία της λέξης, και αυτά δε, είναι ίσως τα πιο ανώδυνα.

Ακόμα χειρότερα, μετέτρεψε ολόκληρες κοινότητες και κοινωνίες σε παραγωγικά κοπάδια, ενώ εργαλειοποίησε τον μισό πληθυσμό των περισσότερων κυρίαρχων πολεμικών κοινωνιών, τις γυναίκες, σε μέσο αναπαραγωγής και ηδονής. Κατέστρεψε τις παραδοσιακές σχέσεις προσφοράς και επέβαλε τον εκβιασμό ως βασικό ρυθμιστή σε όλα τα επίπεδα των ανθρώπινων σχέσεων.

Και πάλι όμως υπάρχει κάτι χειρότερο. Η επινόηση της υποδούλωσης μέσα από τον πόλεμο εγκλώβισε ολόκληρη την ανθρωπότητα στον φαύλο κύκλο που περιγράφεται από την ανάγκη των κυρίαρχων να αυξάνουν συνέχεια τις δυνάμεις τους ώστε να είναι σε θέση όχι μόνο να διατηρούν την εξουσία τους πάνω στα ανθρώπινα κοπάδια τους, αλλά και να αντεπεξέρχονται στους ανταγωνισμούς με τις αντίπαλες κυρίαρχες πολεμικές κοινωνίες. Η επινόηση της υποδούλωσης παρήγαγε έναν αυτοματισμό, λειτούργησε σαν μία μόλυνση που ανάγκασε όποιον ερχόταν σε επαφή μαζί της να πρέπει εφεξής να ζήσει με τον πόλεμο, είτε σαν υπόδουλος, είτε σαν κατακτητής.

Ανοίγοντας το σκοτεινό ντουλάπι

Αν χρησιμοποιήσουμε την υπόθεση πως στον πυρήνα των κοινωνιών μας βρίσκεται ο υποδουλωτικός πόλεμος ως κλειδί για να κατανοήσουμε τον κόσμο μας, θα αναγκαστούμε να κάνουμε πολλές αναθεωρήσεις.

Ο θεοποιημένος πολεμικός αρχηγός, η αυστηρή ιεραρχία, η λατρεία του πολέμου και του φόνου, η φυλετική υπεροχή, αποτελούν τα κύρια χαρακτηριστικά που συνθέτουν την ιδεολογία μιας πολεμικής κοινωνίας. Όλα αυτά που ονομάζουμε σήμερα "φασισμός", δεν είναι κάτι άλλο από ένα πισωγύρισμα μιας σύγχρονης πολεμικής κοινωνίας στην πρωταρχική της εκδοχή. Δεν γεννά ο καπιταλισμός τον φασισμό, αλλά πάντα τον κρύβει κάτω από τους περίτεχνους μανδύες που φορά όποτε οι άνθρωποι δεν είναι διατεθειμένοι να αντικρύζουν το φρικαλέο πρόσωπο μιας πολεμικής κοινωνίας. Όποιον μανδύα όμως και να φορά, ο Καπιταλισμός αποτελεί την επιτομή των πολεμικών κοινωνιών.

Η επέκταση και η μεγέθυνση αποτελούν την πρωταρχική και ζωτικής σημασίας ανάγκη μιας πολεμικής κοινωνίας. Δυστυχώς, ο "ιμπεριαλισμός" δεν είναι το τελευταίο στάδιο του Καπιταλισμού. Κανείς δεν ξέρει σε τί θα μετεξελιχθούν οι πολεμικές κοινωνίες μετά τον Καπιταλισμό, αλλά το σίγουρο είναι πως θα έχουν εξίσου την ανάγκη της επέκτασης, είτε στην καμουφλαρισμένη μορφή της που ονομάζεται "ανάπτυξη", είτε στην απροκάλυπτη που απαιτεί την φυσική υποδούλωση ανθρώπων και την επέκταση των εδαφών.

Τα Κράτη γεννήθηκαν από την απαίτηση των πολεμικών κοινωνιών να βιοπορίζονται από τα ανθρώπινα κοπάδια τους. Είναι ψευδές και παραπλανητικό να ονομάζουμε μια κρατική οντότητα ως "κοινωνία", γιατί στην πραγματικότητα κάθε κρατική οντότητα υπάρχει ως μηχανισμός διατήρησης της κυριαρχίας των μεν και της υποτέλειας των δε. Τα κράτη αποτελούνται από αντιμαχόμενες κοινωνίες και αυτό ισχύει πάντα, ανεξάρτητα από το πόσο περίπλοκες σχέσεις και διαστρωματώσεις αναπτύσσονται μεταξύ τους.

Για τον Κύρο και τους Ομότιμούς του, ποιά είναι τα μέσα παραγωγής, δηλαδή τα μέσα που παράγουν για αυτούς αγαθά, τροφή και στέγη; Τα άροτρα, οι σιταποθήκες, τα γαϊδούρια και οι κόφες; Κάθε άλλο, είναι τα όπλα και μόνο τα όπλα. Για την κοινωνία των κυρίαρχων δεν υπάρχει άλλο μέσο παραγωγής παρά μόνο τα όπλα, τα οποία με την πάροδο του χρόνου μετεξελίχθηκαν σε κάθε τί που μπορεί να εκβιάζει την υποτέλεια ανθρώπινων όντων. Έτσι και σήμερα, μέσα παραγωγής των κυρίαρχων είναι πάντα τα όπλα, μαζί όμως είναι και τα μέσα ενημέρωσης, οι διδαχές, η νομιμοφροσύνη, η ανεργία, η συγκέντρωση ιδιοκτησίας και πλούτου. Θα ήταν ακριβές να λέγαμε πως για την κυρίαρχη κοινωνία μέσα παραγωγής δεν υπήρξε ποτέ το άροτρο ή η υφαντική μηχανή ή ο τόρνος, αυτά ήταν πάντα τα εργαλεία των υποτελών. Μέσα παραγωγής των κυρίαρχων είναι κάθε μέσο που εκβιάζει τους υποτελείς τους να είναι παραγωγικοί προς όφελος των κυρίαρχων και όχι των εαυτών τους. Μπορούμε να πούμε ότι οι κυρίαρχοι χρειάζονται και διατηρούν ένα και μόνο μέσο παραγωγής: την Εξουσία.

Κανένα Κράτος δεν είναι σε θέση να ανακόψει την απαίτηση της κυρίαρχης κοινωνίας του για μεγέθυνση, την οποία παρουσιάζει ως ανάπτυξη, επένδυση, πρόοδο, εθνικό συμφέρον κλπ. Κάθε Κράτος είναι αναγκασμένο να ανταγωνίζεται όλα τα υπόλοιπα προσπαθώντας να αυξάνει τους πόρους του. Πόροι είναι τόσο οι φυσικοί όσο και οι ανθρώπινοι, δηλαδή αυτοί των υποτελών, τα ανθρώπινα κοπάδια. Όταν είτε ο ανταγωνισμός εντείνεται, είτε η κλεψιά και η χλυδή των κυρίαρχων γίνονται αναξέλεγκτες, οι φυσικοί πόροι κατασπαταλούνται και συνήθως οι ανθρώπινοι δεν έχουν καλύτερη τύχη.

Δεν έχει υπάρξει μεγαλύτερη ουτοπία και πλάνη από αυτήν που παρουσιάζουν οι κυρίαρχοι ως αυτονόητη ανθρώπινη συνθήκη: πως η συνεχής και εις το διεινεκές αύξηση των όρων μιας ευζωίας με αποκλειστικά ποσοτικά χαρακτηριστικά είναι μία πραγματικότητα για την οποία αξίζει ο καθένας να αγωνίζεται.

Και τώρα ας σκεφτούμε πώς θα κλείσουμε αυτό το σκοτεινό ντουλάπι για να βρούμε ένα φωτεινό παράθυρο!

...

Σύνδεσμοι με σχετικό θέμα:

Φέρνοντας την Ιστορία στα μέτρα μας

Ο Μίνωας ήταν γυναίκα 


Δε φρογκ νέβερ τζαμπντ: Δε μπίερ αντ ποτ ρεβολούσιον

Τα χνώτα σου βρωμάνε αγοράκι
ο επαναστατικός σου οίστρος ευκολάκι
κι εσύ μικρή ινστρούχτορα
χτίζεις δικά σου σύνορα

μπίερ αντ ποτ
μπίερ αντ ποτ
πόσο απέχει
ο Πολ Ποτ;

ό,τι δεν έμαθες να χτίζεις
είναι εύκολο να το γκρεμίζεις
ό,τι δεν έμαθες να αναγνωρίζεις
είναι εύκολο να εξοστρακίζεις

μπίερ αντ ποτ
μπίερ αντ ποτ
πόσο απέχει
ο Πολ Ποτ;

τσαμπουκάς
ματσίλα
γυναίκες-άντρες
μια καφρίλα

θυμός και καύλα
και πάμε γι άλλα

κι όλο στα ίδια
κι όλο στα ίδια

μπίερ αντ ποτ
μπίερ αντ ποτ
πόσο απέχει
ο Πολ Ποτ;




Δε φρογκ νέβερ τζαμπντ: Λέιμπορ χόστατζ

Εννιά με πέντε είμαι το σκυλάκι σου
θα βάζω ρόδες στο αυτοκινητάκι σου
κάνω το τίποτα σπουδαίο
πρέπει να δείχνω κι εγώ σπουδαίος

θα κάνω ό,τι που πεις
και δεν με νοιάζει τί θα πεις
ο χρόνος μου είναι δικός σου
και δεν με νοιάζει πώς τον αδειάζεις

άι αμ ε λέιμπορ χόστατζ
ε λέιμπορ χόστατζ

μίλα μου για ακριβές διακοπές
για χρυσοπληρωμένες σπουδές
ουάτ ε σαξές γιου άρ μάι φρέντ!
γουστάρω να είμαι το σκυλάκι σου

άι αμ ε λέιμπορ χόστατζ
ε λέιμπορ χόστατζ

πές μου τί να κάνω
ε λέιμπορ χόστατζ

πές μου τί να κάνω
ε λέιμπορ χόστατζ




Ακεραιότητα

Το θεμελιώδες κοινωνικό πρόβλημα βρίσκεται στην απώλεια της ακεραιότητας των προσώπων, του κάθε προσώπου χωριστά.

Οι μηχανισμοί υποταγής διευρύνονται και μεταλλάσσονται ολοένα μέσα στις πέντε χιλιετίες που εξαπλώνονται οι πολεμικές δουλοκτητικές κοινωνίες. Τα όπλα, οι διδαχές, η νομιμότητα, η ηθική, η προπαγάνδα, κάθε είδους εκβιασμοί, όλα βρίσκονται και αναπτύσσονται στην χρήση των πολεμικών κυρίαρχων.

Ο δούλος και ο εργαζόμενος είναι εξίσου όμηροι των αφεντικών τους και εκβιάζονται να εκτελούν εντολές, ακόμα και τις πιο ανόητες ή άσκοπες εντολές. Η εκτέλεση εντολών δεν κάνει έναν άνθρωπο εξυπνότερο. Θα είχε ενδιαφέρον να ερευνήσουν οι βιολόγοι σε πόσες γενιές εντολοδόχων η ανθρώπινη διάνοια εκφυλίζεται.

Όπως θα είχε ενδιαφέρον να ερευνήσουν οι βιολόγοι στις πόσες γενιές σφαγών και περιθωριοποίησης όσων επιδεικνύουν ακέραιο χαρακτήρα, "σηκώνουν κεφάλι" και δεν υποτάσσονται σε "αρχές" επιτυγχάνεται ο ιδανικός υπήκοος της κάθε ηλίθιας εξουσίας.

Η ανθρωπότητα βυθίζεται στην ανοησία των πιο ανάξιων εκπροσώπων της. Ο πραγματικός ρυθμιστής όμως για το κάθε τί είναι πάντα η ίδια η φύση. Σε μία ακραία εκδοχή, η συνειδητότητα θα χαθεί ως μία ακόμα από τις εκατομμύρια και δισεκατομμύρια εκδοχές της φύσης που δεν ευδοκίμησαν.









Ο πόλεμος, ο καταναγκασμός και ο Μπέρναρντ Λέβιν
https://proxeiro-tetradio.blogspot.com/2020/02/blog-post.html

20200822

Ο Μίνωας ήταν γυναίκα

http://banksnews.gr/the-mystery-of-the-oldest-throne-in-europe-at-the-cretan-palace-of-knossos/

... According to most archaeologists, the throne itself may have actually had more religious than political significance, functioning in the re-enactment of epiphany rituals involving a High Priestess, as suggested by the iconography of griffins, palms, and altars in the wall-paintings. More recently, it has been suggested that the room was only used at dawn at certain times of the year for specific ceremonies. ...

20200725

Κάποια στιγμή θα καεί / Κυριάκος Μητσοτάκης, 15/7/2020

Κάποια.. κα.. κάποια στιγμή θα καεί..
Κάποια στι.. κάποια στι.. κάποια στι..
κάποια, λοιπόν, κάποια στιγμή θα καεί και θα λέμε ότιεε..
Και θ' αρχίσει μετά εε.. άλληεεε..

Είναι το είδος του..
Είναι το είδος του..
Είναι το είδος του (...)

Οπότε..
Νομίζω ότι κάναμε το σωστό..
Είμαι σίγουρος ότι κάναμε το σωστό.

Πρωθυπουργός, 15/7/2020



20200616

Σύμβολα

Ο λογισμός μας λειτουργεί και διαμορφώνεται μέσα από την δημιουργία, νοηματοδότηση και κατανόηση συμβόλων. Το είδος συμβόλων που φαινομενικά τουλάχιστον μοιάζει να κυριαρχεί στην ζωή μας είναι τα λεκτικά.
Η ομιλία και ο λόγος που εκφέρει, συνθέτει μια αλληλουχία συμβόλων των οποίων το περιεχόμενο καθορίζεται από το πολιτισμικό υπόβαθρο του εκάστοτε πομπού ή αποδέκτη.
Έτσι, μοιάζει γενικά απίθανο για οποιοδήποτε λεκτικό σύμβολο να έχει ακριβώς το ίδιο περιεχόμενο για όλους τους ανθρώπους που το εκφέρουν ή το προσλαμβάνουν.

Υπάρχουν όμως και σύμβολα, λεκτικά ή και οποιουδήποτε είδους, των οποίων η σημασία υπερβαίνει το πεδίο του λόγου και εξαπλώνεται στην σφαίρα του μη συνειδητού, επηρεάζοντας την κρίση και την συμπεριφορά μας εξίσου ή και περισσότερο από όσο μας επηρεάζει η οποιαδήποτε υποτιθέμενη λεκτική ερμηνεία τους.

Σε κάθε περίπτωση, όποιος από βούληση ή τύχη χρησιμοποιεί καλύτερα την δύναμη των συμβόλων, έχει ένα ισχυρό προνόμιο στις συνειδήσεις των ανθρώπων, είτε έχει την πρόθεση να τους υποτάσσει, είτε να τους απελευθερώνει.

Λίγα παραδείγματα

Το Βασίλειο των ζώων
Τί όμορφη εικόνα... Όλα τα ζώα ένα Βασίλειο και στην κορυφή το σαρκοφάγο λιοντάρι. Το λιοντάρι, όχι ο παντοδύναμος χορτοφάγος ελέφαντας ή το μυρμήγκι του οποίου είδους η βιομάζα υπερβαίνει κατά πολύ οποιοδήποτε άλλο είδος στον πλανήτη. Πέραν όμως της πολυεπίπεδης λογικής αστοχίας του όρου, στο φαντασιακό της ανθρωπότητας ο όρος “Βασίλειο των ζώων” λειτουργεί άριστα στην κατανόηση του πώς πρέπει να είναι ένα βασίλειο ανθρώπων.



"Why comrades, do you really believe that nature produces equality? Then, why the lion eats the zebra and the elephant steps on the tiger? Which society with equality are you talking about?"

Και "η φύση" του Πρωθυπουργού Μητσοτάκη:
«Δεν τρέφω αυταπάτες για μια κοινωνία χωρίς ανισότητες, κάτι τέτοιο είναι αντίθετο στην ανθρώπινη φύση, όσοι το επιχείρησαν καταστρατήγησαν τελικά την ίδια τη δημοκρατία και τα ατομικά δικαιώματα»
"I have no illusions for a society without inequalities, such a thing would be against human nature, any who attempted it finally abused democracy itself and human rights".
http://www.candianews.gr/2017/09/17/i-anatrichiastiki-dilosi-tou-k-mitsotaki-pou-os-allos-loudovikos-diakiryxe-os-fysiki-tin-kinoniki-anisotita-vinteo/


Η κοινωνία
Θα σας ενοχλούσε κάτι στην διατύπωση, "οι ανθρώπινες κοινωνίες είναι οργανωμένες σε κράτη"; Μοιάζει αυτονόητη έτσι δεν είναι;
Πέρα όμως από την ασφάλεια του "αυτονόητου" αυτή η διατύπωση επιβεβαιώνει την γαλούχησή μας στην αντίληψη πως η κοινωνία είναι ένα και το αυτό με το κράτος. Λέμε η Ελληνική κοινωνία και το Ελληνικό κράτος, όπου ως "κοινωνία" περισσότερο εννοούμε το σύνολο των ανθρώπων και των συλλογικοτήτων, ίσως εν μέρει και το ίδιο το κράτος, ενώ ως "κράτος" εννοούμε τις διοικητικές δομές και την χωρική επικράτεια, εν μέρει και την "κοινωνία".

Εμπεδώνουμε έτσι πολύ όμορφα πως στην έννοια της "κοινωνίας" περιέχονται εξορισμού, η ανισότητα, ο αποκλεισμός, η βαναυσότητα, η κρατική βία κ.ο.κ.

Όμως, τα κράτη κάθε άλλο παρά αποτελούν ενιαίες κοινωνίες







20200524

The Magic Reflection Of An Empty Space



Σύνθεση: ΚΟΝΣΤ ΜΠ, 2020
Ερμηνεία: Αλέξανδρος Μιχαηλίδης

Ηχογράφηση σε 5 κανάλια την 1η Μαρτίου 2020

20200223

Ο πόλεμος, ο καταναγκασμός και ο Μπέρναρντ Λέβιν

Ζούμε και εκπαιδευόμαστε μέσα σε ένα καθεστώς που μας αποτρέπει από το να αντιλαμβανόμαστε την ασυμβατότητα μεταξύ της αποδοχής διαταγών και της προσωπικής μας ακεραιότητας.
Η αναξιοπρέπεια της αποδοχής διαταγών αποκρύπτεται έντεχνα μέσα στις λεγόμενες οικονομικές σχέσεις, οι οποίες στην πραγματικότητα είναι κοινοί εκβιασμοί.

Η ικανότητα να συνεργαζόμαστε για την αμοιβαία ωφέλεια έχει ατροφήσει μέσα σε έναν τρόπο ζωής που επιβάλλουν τα συστήματα κυριαρχίας και ο οποίος αναπαράγεται σχεδόν αυτόματα, δυναστεύοντας όλα τα επίπεδα της ζωής μας. Μέσα σε αυτόν τον τρόπο, κάθε σχέση προσδιορίζεται από την ιεράρχηση με κριτήρια που ονομάζουμε "οικονομικά", αλλά στην πραγματικότητα είναι κριτήρια κυριαρχίας. Οι διαταγές που αναλογούν στον καθένα να παίρνει ή να δίνει, καθορίζονται από την θέση που του έχει δοθεί ή έχει κατακτήσει ο ίδιος σε αυτήν την ιεράρχηση.

Η αγανάκτηση του Μπέρναρντ Λέβιν προς την "πίεση" προέρχεται καθαρά μέσα από την προσωπική-υπαρξιακή θέαση που χαρακτηρίζει την γενικότερη πεποίθησή του πως, κάθε άνθρωπος είναι σε θέση να αποκτήσει από μόνος του την σοφία και γνώση που χρειάζεται για την ευζωία του. Κάνει σαφές πως αυτού του είδους η γνώση δεν έχει την παραμικρή σχέση με αυτήν που χρησιμεύει για να φτιαχτούν φονικά όπλα ή να συντελεστούν πολεμικές εκστρατείες.

Η αποστροφή δε, προς τον Πόλεμο και τον Καταναγκασμό, οι οποίοι κατονομάζονται ως οι κύριες πηγές της ανθρώπινης δυστυχίας, είναι έκδηλη στον λόγο του Λέβιν. Μέσα από την υπαρξιακή προσέγγιση ονοματίζει αυτό που εξακολουθούν να μην αναγνωρίζουν οι κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες: Η ανθρωπότητα νοσεί βαριά και τα μέλη της δυστυχούν από την εισβολή του Πολέμου και του Καταναγκασμού. Αυτή η εισβολή δε, διόλου δεν αποτελεί "φυσική" κατάσταση ή "φυσική" εξέλιξη της ανθρωπότητας. Ίσα-ίσα μάλιστα, αυτή η εισβολή αντιβαίνει κάθε κοινωνική αρχή που η ανθρωπότητα επέλεξε και χρησιμοποίησε σε όλη την πρότερη εξέλιξή της ώστε να επιβιώσει και να εξαπλωθεί στα πέρατα του κόσμου.

Βίντεο: Συνέντευξη με τον Μπέρναρντ Λέβιν



Άρθρα: Πόλεμος και τον Καταναγκασμός, στοιχεία για την προέλευσή τους και τον καθοριστικό ρόλο τους στην σύγχρονη πραγματικότητα της ανθρωπότητας.

20200124

Message to Mr. Harari / 20191120

"Iliad and Odyssey should be considered no differently than the work of Helen Riefenstahl. This glorious heroic poetry was purposed to inverse all human traditions up to that time and to convince humanity on the right of the rulers to be inhumane." 


What’s the biggest of humanity’s problems?

We have evidence that human greed has been disastrous during pre-historic ages. [1] We, also, have evidence that in several occasions, humans became aware of the disasters that greed brings to them, so that they consciously managed to limit it.

Limiting greed seems to have been, firstly, directed towards any form of power. [2] This seems to have been a common practice even for developed communities such as the Cycladic [3] or even the Minoan. [4]
Secondly, in several occasions, limiting greed seems to have been directed towards a sustainable fitting inside the natural environment.

Who brought back Power?

Our societies are formed under Power. Power, not only is greedy but, even worse, needs to spend enormous amounts of resources in order to cope inside the antagonistic environment itself creates. A vicious circle and a catastrophic trap.

But, who brought Power to the human societies?
Enslavement by war of course! A human invention like no other.
We live inside a majestic lie teaching us that Agricultural Revolution is the biggest invention of human kind. This might have been true until the first enslavement occurred. The first enslavement, instantly, turned the weapons of the powerful to means of production and the community of the enslaved to a productive human herd. The right to command and order entered the world of the humans in blood and pain. [5]

Why can’t we acknowledge that Power keeps us in deep shit?

Even clever and well-educated people won’t admit the obvious: there’s nothing natural about Power in human societies. On the contrary, Power is totally unnatural since it defies any reasonable thought on surviving and maintaining ourselves and our world. Power, goes along with its vital need for expansion and, therefore, fails all laws of natural selection. Power, is fed exclusively by destroying human and natural resources. Power, is now, globally, leading humanity to a tremendous failure and suffering.

How does Power relate to War?

Anthropologists, to my knowledge, agree that, the only possibility for an authoritarian personality to enjoy commanding has been the short periods of war. Periods of war would be short, since no reasonable person or tribe would seek its extinction.
Under unknown circumstances, but in specific occasions, war ended to enslavement of the weaker.
Enslavement, immediately, turned war to constant. Constant war made the war-leader to a constant leader.
Under these circumstances communities accepted the leader’s constant right to command. 

How does Power relate to State?

Any community that became a ruling one would be transformed to something socially unknown up to that time. Order, hierarchy, private property and submission of women seems to have been inevitable under such circumstances, and have appeared forming several variations while struggling each time to oppress the egalitarian traditions. Athenians and Spartans are two, well known to many, such examples.
Most importantly though, every enslavement would form a dipole of a ruling community and a subjugated one. We wouldn’t admit it, but, that’s what a State is. Now, here is a funny question: could we ever expect of a State to be a Community? 

Yeah, sure, there are no slaves now though, so, how do our States relate to the ones of the ancient world?

Though, there are still leaders who wouldn’t blush referring to race superiority, and, I believe, we could easily turn to that mentality if some don’t keep on opposing it, this is not the case in public speech right now. What we are persuaded to accept is that, each community consists of successful humans and failed ones. Each of the successful or the failed carry the complete responsibility of there success or their failure. So, since the criteria of success have been set at least 150 generations back in the courtyards of vicious military leaders, [6] we, oppressors and oppressed, accept that, success means antagonizing other humans, using other humans whenever possible, and even, when needed, extinguishing other humans.


Let’s make a glossary now, using this prism:
Civilization. The effort of humans, throughout the total of human history, to use the human achievements for the benefit of all people. It could be said, the effort to free Prometheus, the ancient representative of sharing, from the chains that State and Violence put around him, and extinguish the power that order his boundary. 
Community. The vast family of humans in which the well being of each person is important for each other person.
State. The complex formation of communities that consists of ruling and subjugated communities.
Nation. A mythological entity that presents ruling and subjugated communities as a “natural” unity.
Classes. The misleading division of a State that implies that each State consists of one community and one nation separated to classes.
Means of production. Each community forming a State has different means of production. The ruling community has basically the weapons and relies to them whenever other, more elegant and “humane” technics of oppression fail. The subjugated communities have for means of production what they always had: their creativity and hand power. A parenthesis should be made here to mention the interest of Cyrus for the specialization of his cooks and technicians. Specialization might exist mostly as a demand of authority to please its various needs than a need of the human kind in general. 
Hierarchy. We are taught that recieving commands is a natural condition for the human socialization. What an outrageous lie! Let’s try commanding in our close family or friendly environment. We’ll probably appear silly or obnoxious to our loved ones. If we insist we’ll probably be avoided. What’s there for hierarchy then? It’s the reflection of the dominant culture trying to invade all of lives aspects. Money is the Trojan horse that makes ordering a daily habit in accordance to the hierarchical placement of our bank account. The bigger this account is, the more we can order people as long as they have smaller accounts.
Development. The disastrous vital need of the dominant communities to survive the competition presented as a need for each State and Nation for the benefit of all of its members.
Imperialism. Sargon of Akkad invented imperialism by enslaving neighboring communities. Imperialism, just like development, is vital for every dominant community. For sure, it’s not capitalism that invented imperialism.
Fascism. Fascism, through ages, has been the ideal form of State as far the interests of every dominant community.

Analytic presentation of these thoughts


[1] The distraction humans brought to the mammals’ population of the Americas 11.000 years back can be compared to the one that made the dinosaurs disappear. However, the indian culture that survived this period is rich of nature preservation teachings.
[2] E.g. Totem and Taboo, (The Taboo of Authority) -S. Freud, The Community against the State -P. Clastres. 
[3] Fortified settlements appear 4.300 years ago. Prior to this, settlements are found next to the sea while there is evidence of goods’ exchanging hundreds of kilometers way. Up to that time there is, also, no proof of central authority, and belongings appear to had been communal.
[4] During the Minoan era, besides the magnificent paintings left representing peaceful and ritual actions, there is not any representation of war action found, and, most unusual, there isn’t any record of authority, such as kings’ names and actions. 
[5] “Friends and allies, we owe a lot to Gods, because they gave as the ability to achieve what we believed we were meant for. Because now we have a lot of fertile lands and people who by cultivating it will maintain it for us. Even more, we have houses and all we might need inside them. And, of course, none of you by obtaining these should believe that has obtained alien goods. Since there is an internal law among the people, meaning, when a city is lost for its defenders, their lives and possessions belong to the conquerors. Therefore, you will not possess by injustice what you possess, but instead by charity you will not deprive them from what you might let them keep. ...
... By no means though, we should transfer knowledge of martial arts and practices to the ones we intend to make our workers and subjects, but instead we should preserve the superiority in these practices, knowing that gods offered these as means of freedom and happiness. And just as we have taken the weapons from them, we, should never be left without weapons, knowing well that those who in every occasion  are very close to the weapons, are those having them for their use when they need them. ...”
Xenophon, Cyrus Education, Book Zeta, Speaking to the Equals.


[6] Iliad and Odyssey should be considered no differently than the work of Helen Riefenstahl. This glorious heroic poetry was purposed to inverse all human traditions up to that time and to convince humanity on the right of the rulers to be inhumane. A few more thoughts on this are described on this link: http://proxeiro-tetradio.blogspot.com/2018/03/notes-on-womens-presence-in-homeric.html

Για τα κοινωνικά κινήματα

Τα κοινωνικά κινήματα ακόμα και όταν προσεγγίζουν επίπεδα δυναμισμού που ανταποκρίνονται στις δηλωμένες στοχεύσεις τους, στην πραγματικότητα απέχουν από το να καθορίσουν ευρύτερα την κατεύθυνση του κοινωνικού περιβάλλοντος.
Όσο και αν τα κινήματα ικανοποιούνται αποδίδοντας στον εαυτό τους τον τίτλο της "κοινωνικής πρωτοπορίας", στην πραγματικότητα η πρωτοπορία βρίσκεται σταθερά στα χέρια των καταστροφικών δυνάμεων των κυρίαρχων.

Τα κοινωνικά κινήματα αυτήν την στιγμή, παρόλο τον ηρωισμό, την αυταπάρνηση μεγάλου αριθμού νέων ανθρώπων και, κυρίως, το σημαντικό αποτύπωμα που αφήνουν στην συνείδηση της κοινωνίας πως η "κανονικότητα" των κυρίαρχων δεν είναι αποδεκτή από όλους, παραμένουν στο περιθώριο χωρίς να διαφαίνεται κάποια προοπτική να βρεθούν στο επίκεντρο.

Οι εξεγέρσεις διαφοροποιούνται από τα κοινωνικά κινήματα, γιατί καθώς συνήθως ξεσπούν αυθόρμητα, γίνονται έρμαια όσων από σχεδιασμό ή τύχη βρίσκονται στην πιο πλεονεκτική θέση. Δεν υπάρχει κανένας όρος πως μία εξέγερση θα αποδώσει θετικό πρόσημο στις κοινωνικές εξελίξεις καθώς η διαχείριση μιας εξέγερσης μπορεί να την διαφοροποιήσει ολότελα από τις αφετηρίες της.

Αν, ωστόσο, τα κοινωνικά κινήματα δεν υπερβούν τα υφιστάμενα όριά τους, η προοπτική για ολόκληρη την ανθρωπότητα διαφαίνεται εφιαλτική, όπως είναι ήδη, άλλωστε, για ένα μεγάλο μέρος της.

Η διαλεκτική είναι εργαλείο και όχι πίστη

Η εξάσκηση της διαλεκτικής διαφέρει από το να δηλώνει κανείς πως ενεργεί στο όνομά της.
Καθώς τα εργαλεία κατανόησης του κόσμου αλλάζουν συνέχεια όμοια όπως και ο ίδιος ο κόσμος αλλάζει συνέχεια, η γνωστική ετοιμότητα είναι υποχρέωση για κάθε φορέα προόδου.

Μετά τον Μαρξ και τον Ένγκελς, γράφτηκε το Τοτέμ και Ταμπού και το Γιατί πόλεμος από τον Φρόυντ, ο Φόβος μπροστά στην ελευθερία από τον Φρομ, η Μητριαρχία από τον Λεκατσά, η Αντιγνώση από την Ζωγράφου, το Τέλειο κράτος από τον Γεωργίου-Ξυφτίλη, η Κοινωνία ενάντια στο κράτος από τον Κλαστρ, η βιβλιογραφία του Στρως, του Τζάρεντ Ντάιμοντ ακόμα και του Χαράρι αλλά και τόσων άλλων.
Συνέβησαν εξεγέρσεις που κυριάρχησαν και άλλες που απέτυχαν, άλλες στο όνομα της δημοκρατίας, άλλες του σοσιαλισμού, άλλες στο όνομα κάποιου θεού. Η ανθρωπότητα όμως μοιάζει να συνεχίζει μία πορεία δεσμευμένη στην καταστροφή και το μόνο που μοιάζει να αλλάζει είναι το συνεχώς αυξανόμενο μέγεθος της καταστροφικότητας.


.......